Bewoners, handelaars en stadsverenigingen bundelen de krachten en bereiden een beroepsprocedure voor tegen de bouwvergunning voor metrohalte Toots Thielemans. Acht organisaties hekelen de timing van het aflevering van de bouwvergunning - twee dagen voor de verkiezingen - en de keuze voor bouwpromotor Besix om de werken uit te voeren.
Beroep in de maak tegen bouwvergunning metro Toots Thielemans
In een brief wordt de stedenbouwkundige vergunning voor het toekomstige metrostation Toots Thielemans op de Stalingradlaan in vraag gesteld. De brief werd ondertekend door stadsverenigingen ARAU en Inter-Environnement Bruxelles (IEB) en buurt- of handelaarsverenigingen Sauvez le square Riga, Mobilité Sud, Inter-Environnement Bruxelles (IEB), Stalem Asbl, Mobilité 55, CityZen1060 en Pavé dans les Marolles
Vreemde timing
Enerzijds stelt het bonte gezelschap zich vragen bij de timing van het afleveren van de vergunning. Het Gewest kende het bouwproject met een kostenplaatje van 174 miljoen euro een stedenbouwkundige vergunning toe op 24 mei, twee dagen voor de verkiezingen. “Dat gebeurde in alle discretie. We hadden nochtans heel duidelijk gevraagd om zo’n belangrijke knoop pas na 26 mei door te hakken”, klinkt het.
De verenigingen verwijten de ontslagnemende Brusselse regering dan ook achterkamerpolitiek. “Dit is puur machtsvertoon. De beslissing werd versneld, zodat het project niet meer aangepast kan worden door de nieuwe regering. De budgetten en mobiliteitskeuzes liggen vast door de aflevering van de bouwvergunning. Tegen deze geforceerde beslissing is enkel een juridische procedure mogelijk.” Ook Ecolo had eerder al ernstige bedenkingen bij de timing.
Besix
De MIVB koos voor een consortium van bouwpromotoren (Besix, Franki en Jan De Nul) om de bouw van metrostation Toots Thielemans, een nieuwe halte van de toekomstige metrolijn 3, in goede banen te leiden. “Een beslissing van de MIVB die de bouwvergunning nog meer betonneert”, hekelen de organisaties. Zij stellen zich vragen bij de openbare aanbesteding.
Zo werd de projectoproep in februari gesloten, twee jaar voor de bouwvergunning uiteindelijk afgeleverd werd. "Is dat wel legaal? Sindsdien is het project veel veranderd. Zullen de ondernemers zich houden aan die nieuwe voorwaarden?”, luidt het in de brief. De MIVB pareert: "Offertes moeten grondig bestudeerd worden en er moeten lastenboeken opgesteld worden. De kandidaten hebben de lastenboeken pas in januari 2019 gekregen. Zo'n selectieprocedure vergt dus wat tijd."
Schadevergoeding
De handelaars verwijzen ook naar eventuele schadevergoedingen die door het consortium opgestreken kunnen worden als het metrostation er alsnog niet komt. "Daardoor is de beslissing zo goed als onomkeerbaar."
“Zo'n schadevergoedingen moeten niet contractueel worden vastgelegd, maar worden geregeld in het kader van de Wet op Openbare Aanbestedingen. Dat is ook logisch. Zo’n bouwbedrijven nemen ook voorbereidende maatregelen, of nieuw personeel in dienst”, reageert woordvoerster An Van hamme bij onze redactie.
Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Gillis , Stedenbouw , Samenleving , metrostation Toots Thielemans , mobilité 55 , CityZen1060 , Sauvez le square Riga , Inter-Environnement Bruxelles , ARAU
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.