De geplande werkwinkelwijk Broeklin in Machelen, de opvolger van Uplace, heeft een voorwaardelijke omgevingsvergunning gekregen. Dat laten Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) en Vlaams minister van Economie Jo Brouns (CD&V) weten. Er zijn wel voorwaarden gekoppeld aan de vergunning, vooral op het vlak van mobiliteit. Burgemeester Hans Bonte (Vooruit)spreekt van een "logische beslising."
Broeklin in Machelen krijgt omgevingsvergunning, mits randvoorwaarden vervuld worden
Het Broeklin-project is de opvolger van Uplace, het omstreden winkelcomplex dat verzand geraakte in juridische procedures en uiteindelijk naar de prullenmand werd verwezen. Broeklin werd voorgesteld in april 2020 als werkwinkelwijk, met kantoren voor kmo's, maakwinkels en -ateliers en veel groen. Het project moet meer dan 3.000 jobs opleveren in de noordrand van Brussel.
Het Broeklindossier kreeg in 2022 een omgevingsvergunning, maar die werd vernietigd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen omdat er geen passende beoordeling (grondig onderzoek) was toegevoegd aan het dossier. Dat was nodig om onder meer de impact van stikstof te ondervangen.
De aanvraag werd op 31 augustus 2023 opnieuw gewijzigd met een nieuwe passende beoordeling, een verscherpte natuurtoets en een bijstelling van de mobiliteitsgevolgen in het milieueffectenrapport. Na twee openbare onderzoeken leverde de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie een (voorwaardelijk) gunstig advies af. Dat advies wordt nu gevolgd door ministers Demir en Brouns. Zij geven het project daarom een (voorwaardelijke) vergunning.
Voorwaarden
Broeklin moet dus wel voldoen aan een reeks randvoorwaarden, vooral dan op het vlak van mobiliteit. "Vanaf de eerste ingebruikname van één van de gebouwen, moet Broeklin tijdens de openingsuren van het project een shuttledienst voorzien tussen het station van Vilvoorde en de Broeklinsite", luidt het.
Er moet ook een jaarlijks actieplan komen "waarbij sensibilisering rond de modal shift een grote rol moet spelen". Een andere bezorgdheid was de impact van het project op de handelskernen van de naburige steden en gemeenten.
Om de concurrentie met de winkels in die handelskernen te vermijden en om het evenwicht te bewaren, is daarom opgelegd "dat minstens 60 procent van de netto-handelsoppervlakte zal worden ondergebracht in modules van grotere winkels van minstens 400 vierkante meter".
Geen grote supermarkt
Daarnaast worden grotere supermarkten geweerd. Supermarkten mogen niet groter zijn dan 600 vierkante meter. "De lijdensweg van Broeklin is lang", zegt minister Demir, maar de weg via een nieuwe passende beoordeling was volgens haar 'de juiste manier van werken zolang er geen stikstofdecreet is'. "Deze vergunning", aldus Demir, "zet het langverwachte licht op groen om jobs te creëren in een regio waar het écht nodig is."
Voor minister van Economie Jo Brouns (CD&V) is het belangrijk dat het terrein in Machelen met deze vergunning nu ook opnieuw een "duurzame economische toekomst" krijgt. Hij wijst ook op de "aanzienlijke jobcreatie" en op het feit dat het mobiliteitsplan "op alle vlakken vooruitstrevend te noemen is".
Logische beslissing
Voor Bonte, die in het verleden felle kritiek geuit op eerdere versies van het project, is het "logisch" dat de vergunning er gekomen is. De stad had de nieuwe aanvraag van dit jaar positief beoordeeld, weliswaar ook met voorwaarden rond mobiliteitszaken.
"We moeten het dossier nog grondig bestuderen, maar op het eerste zicht ziet het er goed uit", vindt Bonte. "Er is een evenwicht gemaakt tussen onze opmerkingen, die ook voornamelijk rond mobiliteit draaiden, en de wensen van Uplace (de projectontwikkelaar achter Broeklin, red.). We zullen niet per definitie bezwaar aantekenen tegen de vergunning."
Lees meer over: Stedenbouw , broeklin , Uplace , Zuhal Demir , Jo Brouns
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.