De gemeenteraad heeft het circulatieplan van Vorst dinsdag goedgekeurd. Het plan zal over tien jaar lopen, maar een concrete planning of scenario’s voor het circulatieplan liggen nog niet vast.
Circulatieplan Vorst goedgekeurd, uitvoering over tien jaar gepland
Met het plan wil de gemeente de levenskwaliteit van alle weggebruikers verbeteren en actieve verplaatsingen aanmoedigen dankzij veilige routes, extra fietsinfrastructuur en vlot en stipt openbaar vervoer. Hoewel er dagelijks bijna 285.000 ritten van en naar Vorst worden gemaakt, is het autobezit in de gemeente relatief laag. 51 procent van de Vorstse gezinnen heeft geen auto. “Vandaag is 70 procent van de openbare ruimte voor automobilisten bestemd. Dat moet eerlijker,” zegt schepen voor Mobiliteit Esmeralda Van den Bosch (Ecolo-Groen).
Daarvoor wil de gemeente bijvoorbeeld zeven kilometer extra fietsvoorzieningen aanleggen. Eind december zullen de werkzaamheden in de Victor Rousseaulaan en Delta-Tropiques beginnen. Naar schatting zullen ze eind 2023 klaar zijn.
Verder zal het aantal beveiligde fietsparkeerplaatsen op en buiten de straat zal van 400 naar 600 worden uitgebreid. De toegang tot scholen zal veiliger worden gemaakt, er zullen extra bushaltes komen, de openbare ruimte krijgt meer groen en het waterbeheer wordt geïntegreerd. In Globe, Saint-Denis en Huileries worden parkeerplaatsen buiten de straat ter beschikking van Vorstenaren gesteld.
Circulatieplan in drie fases
Drie gebieden in Vorst worden autoluw gemaakt. In chronologische volgorde zullen Neerstalle, Hoogte 100 en Voorplein onder handen worden genomen. Een tijdlijn is daarvoor nog niet besproken. Voor Neerstalle en Voorplein zijn er nog geen scenario’s onderhandeld, dat moet in samenspraak met de gemeenten Ukkel en Sint-Gillis gebeuren omdat de zones zich gedeeltelijk op hun grondgebied bevinden. Van den Bosch schat voorzichtig in dat het scenario voor Neerstalle eind dit jaar definitief wordt.
Voor Hoogte 100 ligt er wel al een plan op tafel. Daar zullen een aantal straten eenrichtingsverkeer worden. Zo worden de Meloenstraat en een stuk van de Brusselsteenweg eenrichtingsstraten richting de Eikelstraat. Op de Rousseaulaan wordt het stuk van de Maarschalk Joffrelaan naar de Neptunuslaan eenrichtingsverkeer. Op de Edouard Branlystraat zullen bestuurders enkel richting de Marconistraat kunnen rijden en ook op de Molièrelaan is enkel een doorgang naar de Alsembergsesteenweg voorzien. In de Wapenrustinglaan, nu al een eenrichtingsstraat, wordt het verkeer omgedraaid.
'Vage beloftes'
Het gebrek aan planning leidt tot kritiek bij de oppositiepartijen van de gemeente. Zo zou de verantwoordelijkheid naar de volgende legislatuur verschoven worden. “Het is belangrijker dat we een plan hebben dat werkt,” reageert Van den Bosch. “Een mobiliteitsplan vraagt om een gedragsverandering van de weggebruikers. We willen daarbij goed overleggen met buurtbewoners en handelaren.”
“We blijven in rondjes draaien,” zegt Joris Vandecruys van actiegroep 1190/0, die ijvert voor meer verkeersveiligheid. “Er is al talloos overleg geweest in de buurt rond het Dudenpark, maar de ambitie is doorheen de jaren alleen maar afgezwakt. Moeten we nu nog eens tien jaar overleggen met handelaars en bewoners? Ik lees vooral veel beloftes, maar ze blijven vaag. Zullen die 7 kilometer fietspaden afgescheiden zijn en in twee richtingen? Komt er een fietspad langs de hele Rousseaulaan of maar een deel? We blijven in het ongewisse.”
Het circulatieplan van Vorst is volgens verschillende actievoerders niet ambitieus genoeg. BRUZZ-journalist Kris Hendrickx stelt zichzelf de vraag, in welke mate die beperkte ambities beïnvloed zijn door de problemen bij het recent ingevoerde circulatieplan van Anderlecht.
In Anderlecht kwam als reactie op het circulatieplan veel kritiek en ook sabotage-acties, nu is er zelfs beslist om de betonblokken opnieuw weg te halen. Die kritiek kwam er vooral omdat buurtbewoners het gevoel hadden dat ze niet betrokken waren bij het opstellen van het plan.
Het stadsbestuur van Anderlecht heeft dan ook toegegeven dat ze niet op de juiste manier te werk zijn gegaan. Volgens Hendrickx is het besef dan ook gegroeid dat je dit soort beslissingen niet kan nemen zonder bewoners echt te betrekken en intens in dialoog te gaan. Daarom willen ze in Vorst heel geleidelijk het plan uitvoeren, zodat er ook voldoende draagvlak is.
Lees meer over: Vorst , Stedenbouw , mobiliteitsplan , Esmeralda Van den Bosch , circulatieplan