Talloze Brusselse infrastructuurprojecten staan in de rij voor een federale financiering via Beliris. Ondanks betere resultaten de voorbije jaren hinkt de uitvoering van projecten nog altijd achterop. Meer dan 400 miljoen euro is in het verleden toegekend, maar nog niet besteed.
| Minister-president Rudi Vervoort en federaal minister Didier Reynders kondigden een nieuwe reeks investeringen aan.
Beliris is een bijproduct van de staatshervorming. Begin jaren negentig bleek dat het piepjonge hoofdstedelijk gewest onvoldoende centen had om de bouw van de Belliardtunnel te bekostigen. Brussel sloot daarop een samenwerkingsakkoord met de federale staat. Die zou voortaan jaarlijks met miljoenen over de brug komen om de hoofdstedelijke functie van Brussel te versterken.
Ondertussen zijn we een kwarteeuw verder en pompte de federale staat via Beliris om en bij de 2 miljard euro in maar liefst 1.500 Brusselse projecten, van grote werven zoals de Schuman-Josaphattunnel en iconische renovaties zoals het Atomium tot tal van kleine ingrepen, bijvoorbeeld via wijkcontracten.
Vorige week kondigden federaal minister Didier Reynders (MR), bevoegd voor de hoofdstedelijke spaarpot, en Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) samen een reeks nieuwe investeringen aan. Daarbij deden de rivalen zich voor als beste vrienden, maar het nieuwe akkoord, de dertiende zogenaamde bijakte, liet wel maandenlang op zich wachten.
“Beliris is veel meer dan een geldautomaat. We hebben heel wat expertise in huis die we ten dienste stellen van de stad”
“Er zijn nu eenmaal verschillende visies op Brussel,” klonk het bij Vervoort, die daarbij waarschijnlijk minder alludeerde op Reynders dan op diens coalitiepartner N-VA. “Het komt erop aan de dialoog te blijven aangaan om een gemeenschappelijke grond te vinden. Dan is het toch mogelijk om tot een akkoord te komen.”
Grote verrassingen kwamen niet uit de bus. De metro is en blijft de komende jaren de slokop, met een jaarlijkse injectie van 50 miljoen euro. Daarnaast wordt 10 miljoen euro uitgetrokken om verschillende kleinere Brusselse treinstations zoals Bockstael, Etterbeek en Ukkel-Kalevoet aantrekkelijker te maken.
Wachtlijst
Beliris zal verder ook bijna 9 miljoen investeren in fietspaden langs verschillende spoorwegen in het kader van het Fiets-GEN, het netwerk van fietspaden dat Brussel beter moet verbinden met de Rand. Andere middelen zijn onder meer bestemd voor de verdere renovatie van de Sint-Katelijnekerk en de realisatie van een nieuw competentiecentrum voor de bouwsector in de Masuiwijk.
Naast de nieuwe projecten staan echter nog tientallen initiatieven uit vorige bijakten op de wachtlijst. De realisatie van de vele initiatieven loopt vaak vertraging op, onder meer door de complexiteit van de projecten, maar ook van de structuren. Daardoor blijft een deel van het budget onbesteed.
De voorbije twee jaar kon Beliris wel een stukje van de achterstand wegwerken, door iets meer uit te geven dan de jaarlijkse federale bijdrage van 125 miljoen euro. Desondanks is er nog een opgestapeld budget van meer dan 400 miljoen euro dat in het verleden is toegewezen aan projecten, maar nog niet werd uitgegeven. Samen met de jaarbudgetten voor 2018 en 2019 geeft dat een totale spaarpot van meer dan 660 miljoen euro.
Om vaart te zetten achter de vele projecten kondigde Reynders een verdere versterking aan van de dienst. “Van iets meer dan honderd werknemers zullen we evolueren naar honderdvijftig om de werken tot een goed einde te brengen,” klonk het. “Beliris is veel meer dan een geldautomaat. We hebben heel wat expertise in huis die we ten dienste stellen van de stad.”
De vraag is of een loutere versterking van de administratie zal volstaan voor een grote inhaalbeweging. Beliris blijft immers een complex gegeven: een vaak moeizame samenwerking tussen federaal en gewest, en een zoveelste actor naast de negentien gemeenten en de verschillende diensten van het gewest. Anderzijds laat de constructie toe dat ook een federale minister af en toe een lintje mag knippen in Brussel.
Lees meer over: Brussel , Stedenbouw , Beliris , Didier Reynders , Rudi Vervoort , federale financiering
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.