Clovislaan heraanleg simulatiebeeld

| De Clovislaan krijgt een uitnodigende middenberm en fietpaden

Heraanleg Clovislaan start komende zomer, mét okergele fietspaden

KVDP
© BRUZZ
12/04/2022

De vergunningen voor de heraanleg van de Clovislaan zijn afgeleverd, waardoor de Stad Brussel binnenkort kan beginnen aan de werken. De laan in de Squareswijk krijgt – ondanks verzet van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen – afgescheiden fietspaden in okerkleurig asfalt en een middenberm met moestuinen. "Dit wordt een plek voor ontmoeting, rust en spel."

In 2020 voerde spoornetbeheerder Infrabel werken uit aan de spoortunnel die onder de Clovislaan loopt. Daarvoor werd de straat helemaal opengebroken. Dat was voor de Stad Brussel de kans om een volledige heraanleg van de laan, die de Leuvensesteenweg verbindt met de Ambiorixsquare, te bekijken.

Begin vorig jaar ging het openbaar onderzoek naar de plannen van de Stad Brussel van start. De Stad wilde nieuwe bomen planten, afgescheiden fietspaden van 1,5 meter langs beide kanten en een brede middenberm met iets minder dan veertig zitbanken.

Vooral die laatste twee elementen botsten op veel verzet van buurtbewoners. Tijdens het openbaar onderzoek kwamen maar liefst 680 opmerkingen binnen. De overlegcommissie gaf een positief advies, maar wel met een lange lijst voorwaarden. Zo vond de overlegcommissie dat een fietspad uit blauw steen een betere keuze zou zijn dan okerkleurig asfalt. In het algemeen vond de commissie de plannen te modern voor de omgeving.

Die opmerkingen kwamen er omdat de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen zich verzette tegen de plannen, tot ongenoegen van de Stad en van staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (One.brussels-Vooruit).

Intussen heeft het Gewest de vergunningen voor de heraanleg afgeleverd. Het definitieve plan van heraanleg beslaat meer dan 10.000 vierkante meter. Volgens de vergunde plannen krijgt de Clovislaan voetpaden van 2,5 meter breed. De afgescheiden fietspaden langs beide kanten zullen wel degelijk in okerkleurig asfalt aangelegd worden en zullen 1,8 meter breed zijn.

Middenberm met moestuinen

Schepen van Stedenbouw Ans Persoons (Change.brussels/Vooruit) had eerder al aangegeven dat ze het aantal zitbanken wel wilde verminderen om de protesterende buurtbewoners tegemoet te komen. Er komen uiteindelijk zestien "klassieke" zitbanken. De middenberm krijgt een wandelpad in dolomiet en verschillende plantenperken. Daarnaast komen er vier collectieve moestuinzones.

Na de heraanleg zal de straat nog 51 parkeerplaatsen tellen voor auto's. Die worden aangelegd met kasseien met een open voeg om de waterdoorlaatbaarheid te verbeteren. Tussen de parkeerplaatsen zullen 33 bomen komen te staan, boomhazelaars en rode esdoorns. Voor fietsers komen er 39 fietsnietjes, goed voor 78 plaatsen. Oversteekplaatsen zullen worden ingericht op verhoogde plateaus en ook de straatverlichting wordt aangepakt.

Werken vanaf augustus

"De middenberm was in het verleden een weinig toegankelijke grasvlakte die voornamelijk gebruikt werd door honden en hun baasjes. In de toekomst wordt het een plek voor ontmoeting, rust en spel", zegt bevoegd schepen Ans Persoons. "De doordachte vergroening van de middenberm en de 33 nieuwe bomen zullen de biodiversiteit opkrikken en koelte en schaduw bieden in de zomermaanden."

"De Clovislaan is ook een belangrijke as in het GEN-netwerk voor fietsers: ze kunnen er binnenkort terecht op een gescheiden comfortabel fietspad in oker asfalt", aldus Persoons nog. "Fietsen in de stad en respect voor erfgoed kunnen perfect samengaan," reageert Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed Pascal Smet nog.

De start van de werken, die 250 werkdagen zouden duren, is gepland op 8 augustus.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Clovislaan , Ans Persoons , openbare ruimte , fietsinfrastructuur , afgescheiden fietspaden , Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni