Vandaag starten de werkzaamheden in de sociale woonwijk Papenvest en de Grootsermentstraat. De heraanleg van de plek moet de verkeersveiligheid in de buurt verhogen, maar zet ook in op vergroening en ontmoeting.
Heraanleg Papenvest van start: groener en exit straatracers
De afbraak van de huidige sociale woningen en de bouw van nieuwe blokken langs de Papenvest lopen al jaren vertraging op. De openbare aanbesteding loopt nog steeds. Maar maandag wordt wel gestart met werkzaamheden die de openbare ruimte rondom de Papenvest en de Grootsermentstraat moet afstellen op maat van fietsers, voetgangers en buurtbewoners.
“Bij deze heraanleg hadden we duidelijke doelstellingen in ons hoofd: hoe het comfort en de veiligheid voor fietsers en voetgangers verhogen en meer open, groene ontmoetingsplekken voor de buurt creëren?" vertelt Ans Persoons (Change.Brussels), Brussels schepen voor Stedenbouw en Openbare Ruimte.
Verfraaiing en vergroening
In de praktijk betekent dat in de eerste plaats een versmalling van de rijstroken en een verbreding van de voetpaden. Dat houdt onder meer in dat het kruispunt van de Grootsermentstraat, de Papenvest en de Hopstraat een verhoogd plateau wordt. Dat moet autobestuurders aanzetten om trager te rijden. “Aan café Barbeton wordt er nu vaak geracet. De nieuwe verkeerssituatie moet daar een einde aan stellen”, legt Persoons uit.
"Aan café Barbeton wordt er nu vaak geracet. De nieuwe verkeerssituatie moet daar een einde aan stellen"
De plannen focussen ook op vergroening en verfraaiing van de buurt. Er komen houten zitbanken op de Jacques Brelsquare en een stuk van de Slotstraat. Kunstenaar Lucille Soufflet neemt daarvan de uitwerking op zich.
Verder worden er in de Grootsermentstraat een tiental bomen geplant en krijgt de stadsmoestuin aan de hoek met de Wagenstraat een make-over. Zo komt er onder meer een systeem om regenwater op te vangen dat het onderhoud van de moestuin moet vergemakkelijken. Kindjes zullen zich ook kunnen uitleven in een nieuwe speelzone.
Acht maanden
De duur van de werken wordt geschat op acht maanden en zal geen invloed hebben op het openbaar vervoer. Doorgang voor voetgangers, fietsers en rolstoelgebruikers wordt tijdens de volledige duur van de werf verzekerd, net als de toegang tot alle handelszaken.
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Papenvest , heraanleg , Ans Persoons
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.