Na vier vruchteloze pogingen heeft het Gewest opnieuw een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor de volledige heraanleg van de Havenlaan. De vorige werd in februari 2018 teruggetrokken na opmerkingen van de Raad van State, maar daar is nu aan tegemoet gekomen. Er loopt wel nog een ander beroepsprocedure bij diezelfde Raad van State over de bescherming van de kasseien, maar het Gewest wil die uitspraak niet afwachten. Bouwheer Brussel Mobiliteit kan met de werken beginnen, al zal dat pas ten vroegste begin volgend jaar zijn.
Nieuwe bouwvergunning voor langverwachte heraanleg Havenlaan
Het oude ontwerp voorzag onder meer in de aanleg van een fietspad in twee richtingen, aan de waterkant. Maar daar had de Havengemeenschap problemen mee, omdat vrachtwagens dat fietspad moeten oversteken om hun laad- en loszone bereiken, wat met fietsers uit beide richtingen tot meer ongevallen zou kunnen leiden.
In het nieuwe ontwerp wordt dat tweerichtingsfietspad behouden, maar wordt er in extra signalisatie en markeringen voorzien die tot voorzichtigheid manen. "Ook wordt de positie van de bomen wat aangepast, zodat er meer zichtbaarheid is op die kruispunten", klinkt het op het kabinet van bevoegd staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels).
En er wordt een extra rij bomen aangeplant. Op die manier zal de dreef harmonieus aansluiten bij het toekomstige Becopark naast het kanaal.
Bescherming kasseien
Er loopt wel nog een andere beroepsprocedure tegen het Gewest. Actiegroep BrusselFabriek gaat namelijk niet akkoord met de beslissing van het Gewest om de kasseien van de Havenlaan niet als erfgoed te klasseren. In principe kan die toekomstige beslissing nog roet in het eten gooien, maar het kabinet Smet maakt zich sterk dat dat niet zal gebeuren, en wil niet wachten op de uitspraak om de werken te laten beginnen.
"Zo'n beslissing, die nog lang op zich kan laten wachten, heeft geen directe impact op de bouwvergunning", klinkt het op het kabinet. "Want stel dat de Raad van State de actiegroep gelijk geeft, dan nog is de Havenlaan niet meteen geklasseerd, maar gaat het maar om de opstart van zo'n procedure."
"Daarenboven zijn onze argumenten om de laan niet te klasseren sterk genoeg", gaat het verder. "Het gaat al lang niet meer over die laan van weleer die men wil beschermen. Zo heeft er intussen al eens een tram opgereden. En waar we kunnen, behouden we de industriële elementen, zoals de relingen langs de kaai. bovendien moet die eventuele bescherming sowieso worden afgewogen tegenover de argumenten pro leefbaarheid."
De bouwvergunning komt er nu dus, een luttele twaalf jaar na het eerste plan. "We kunnen nu een bestek opmaken en de overheidsopdracht gunnen", zegt Inge Paemen, woordvoerder van bouwheer Brussel Mobiliteit. "Ten vroegste begin volgend jaar kunnen de werken beginnen."
Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Jans-Molenbeek , Stedenbouw , havenlaan , Pascal Smet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.