De Proximus-torens in de Noordwijk zullen weldra een ingrijpende renovatie ondergaan. Hoogtepunt van het project is de gerenoveerde loopbrug, die na de werkzaamheden publiek toegankelijk zal zijn. Het openbaar onderzoek naar de bouwaanvraag ging vorige week van start.
Proximus-torens krijgen nieuw gezicht: openbare loopbrug en 400 nieuwe woningen
Begin 2024 staat de oplevering gepland van het ZIN-project, dat de WTC-torens ombouwt tot een kantoor-, woon- en hotelcomplex dat een voorbeeld voor de Noordwijk moet vormen. Daarmee komt een ander project dat al een hele tijd in de pijplijn zit opnieuw bovenaan de agenda te staan: de renovatie van de Proximus-torens ertegenover.
De befaamde Proximus-torens werden gebouwd in 1988. De gevels worden integraal vernieuwd, al blijft een groot deel van de structuur gewoon behouden. De onderste bouwlaag van zes verdiepingen op de kruising van de Vooruitgangsstraat en de Koolbrandersstraat zal wel grotendeels worden afgebroken. In de plaats komt een bouwlaag van 24 meter hoog of vier verdiepingen. Op de hoek van de twee straten komt een uitbreiding van 42 meter hoog. Deze nieuwe ruimte moet onderdak gaan bieden aan een centrum voor hoger onderwijs.
De meest ingrijpende veranderingen zijn voor de zuidelijke Proximus-toren. Die wordt momenteel gebruikt als kantoorruimte, maar zal worden omgebouwd tot woningen. In totaal komen er 302 woningen en nog eens 93 studentenkamers.
De noordelijke toren zal binnenkort zonder antenne het stadsbeeld sieren en wordt omgebouwd tot kantoorruimtes voor het Proximus-personeel. De kantoren zullen voornamelijk worden ingericht als samenwerkingsruimten, aangezien zuivere kantoortaken voornamelijk van thuis uit worden uitgevoerd. In de kelder zijn 537 parkeerplaatsen voorzien. 298 daarvan zijn bestemd voor kantoren, 134 voor woningen en 105 voor winkels en openbare voorzieningen.
Twee extra verdiepingen
Opvallend is dat de torens binnenkort nog hoger zullen zijn: er worden twee extra verdiepingen aan toegevoegd. In totaal zouden de torens zo een hoogte van 109 meter bereiken. Naast hoger, zal de zuidelijke toren ook breder worden om plaats te kunnen maken voor de geplande woningen. Sociale woningen staan niet op het programma, aangezien de stedenbouwkundige voorschriften dit niet vereisen in het gebied.
Tekst gaat verder onder de foto.
Immobel wil extra ruimte creëren op de begane grond door de torens naar achteren te verplaatsen. Momenteel is 82 procent van het perceel bezet, bedoeling is om dat percentage terug te brengen tot 61 procent. Zo wil de ontwikkelaar groene en openbare ruimte creëren, inclusief speelplekken en terrassen. In totaal zou er 2.400m2 vrijkomen door het verplaatsen van de toren.
Op het dak van de basis wordt een grote groene ruimte gecreëerd die moet worden opgedeeld in drie zones: een voor de Proximus-kantoren, een voor de toekomstige bewoners van de zuidelijke toren en een voor gebruikers van gemeenschapsvoorzieningen. Binnenin is ook een zone voorzien die overdag toegankelijk moet zijn voor publiek, langs de ingang op de Koolbrandersstraat. Via een groene binnenplaats krijgen bezoekers toegang tot de sporthal in het gebouw. In totaal wil de ontwikkelaar een hectare groene ruimte toevoegen aan het hele project.
Andere gemeenschapsvoorzieningen die op de planning staan zijn onder andere winkels, een medisch centrum en een auditorium dat gebruikt kan worden door lokale verenigingen en bedrijven.
Geen dakterras, maar een publieke loopbrug
De befaamde loopbrug die de twee torens met elkaar verbindt, blijft behouden. Meer nog: de brug wordt uitgebreid tot zo’n 400 m2 op 88 meter hoogte. Immobel is van plan om de loopbrug en dus ook het uitzicht over de stad toegankelijk te maken voor publiek.
Aan de ingang van de Koning Albert II-laan komt een grote hal die beheerd zal worden door Proximus. Bedoeling is dat je overdag in de zaal iets kan drinken in een van de cafés, maar ook cateringbedrijven en privé-evenementen moeten er onderdak vinden.
Om al die projecten van stroom te voorzien, wil de projectontwikkelaar gebruikmaken van geothermische energie voor verwarming en koeling. Er wordt gestreefd naar een "energieneutraal gebruik van fossiele brandstoffen", de resterende energiebehoeften zullen worden aangevuld met hernieuwbare energie. De operationele CO2-uitstoot zou op die manier tot nul gereduceerd kunnen worden.
Begin volgend jaar moet Proximus de gebouwen verlaten opdat de werkzaamheden kunnen beginnen. De eerste fase van de verhuis begint volgende week al: op maandag 25 september. De vergunning voor de torens wordt pas verwacht in het eerste kwartaal van 2024. Aangezien het grootste deel van de werkzaamheden een vergunning vereist, zullen die pas in het tweede kwartaal van start gaan. Bedoeling is dat Proximus begin 2026 opnieuw kan intrekken in het gebouw.
Het openbaar onderzoek naar de bouwaanvraag loopt nog tot 13 oktober. Het project moet dus nog wel een stedenbouwkundige vergunning krijgen. Immobel vraagt ook een aantal vrijstellingen van de stedenbouwkundige voorschriften, met name wat de totale afmetingen van het gebouw betreft.
Lees meer over: Brussel , Schaarbeek , Stedenbouw , Noordwijk , proximus towers