Op een druk bijgewoonde overlegcommissie over de geplande herinrichting van Thurn & Taxis, deed vooral de ontsluiting van de site de discussie hoog oplaaien. “Er moet een tramlijn komen die de site verbindt met het Noordstation. Al die kleine shuttlebusjes nu, dat is geen oplossing.”
'Thurn & Taxis heeft nood aan tramlijn in plaats van shuttlebusjes'
De vergaderzaal van het administratiecentrum van de Stad Brussel zat woensdag stampvol voor de overlegcommissie. Drie uur lang werd er over de herontwikkeling van Thurn & Taxis gesproken. Buurtbewoners en stadsverenigingen legden de pijnpunten van het project bloot: de gebouwen worden te hoog, er zijn te weinig publieke voorzieningen. En vooral: er wordt gevreesd voor enorme mobiliteitsproblemen.
Verzadigde buurt
Volgens Wannes Demarcke van Wijkcomité Bevrijders is de buurt op dit moment al redelijk verzadigd. Het verkeer loopt er in de soep en vooral de Maritiemwijk kreunt onder de parkeerdruk. “Studies toonden aan dat de densiteit in de omgeving van Thurn & Taxis te hoog is. Het wegennet kan die extra belasting niet aan”, aldus Demarcke.
Een tramlijn tussen Belgica en het Noordstation zorgt ervoor dat er eindelijk een goede verbinding is tussen Jette en het Noordstation.
Het Bijzonder Bestemminsplan (BBP) van de herinrichting voorziet immers 15.000 tot 20.000 extra verplaatsingen per dag. En dan is er nog geen rekening gehouden met andere veranderingen. Zo wordt de Havenlaan heraangelegd: tussen het Saincteletteplein en de Picardstraat zal er binnenkort maar één rijstrook in elke richting meer zijn. Het andere deel van de laan krijgt twee rijstroken in elke richting. Het aantal parkeerplaatsen op de Havenlaan wordt sterk ingeperkt. En dan zijn er nog de nakende werken aan de Leopold II-tunnel. Demarcke trekt zijn conclusies: de verkeersoverlast in het zuiden van Thurn & Taxis wordt enorm.
Tram tussen Belgica en Noord
Verschillende organisaties dringen aan op de analyse van een tramverbinding tussen het Noordstation en Belgica, met een halte aan de Thurn&Taxis-site. "Via de Picardstraat en -brug kan daar vrij goedkoop een tramlijn gelegd worden”, stelt Demarcke voor. “Zo komt er eindelijk een degelijke verbinding tussen Jette en het Schaarbeek via het Noordstation.”
In eerste instantie kan die tramlijn er komen met terminus vlak voor het Noordstation. “Zodat op korte termijn aan de mobiliteitsvraag wordt voldaan.” Nadien kan de lijn doorgetrokken worden in het Noordstation zelf. Van daaruit is het dan weer makkelijk om zich te verplaatsen naar Schaarbeek, Montgomery Docks en De Wand. “De combinaties zijn oneindig, je kan er zelfs het Brabantnet bij betrekken.”
Er is al langer vraag naar zo'n tracé, maar daar ging de Brusselse regering voorlopig niet op in.
Politieke moed
Het wijkcomité wijst op de verantwoordelijkheid van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). “Er zijn heel veel veranderingen op komst in deze buurt. Zo zullen er ook nieuwe scholen komen. Maar Smet voorziet geen oplossingen voor mobiliteit”, zegt Demarcke. “De Picardbrug wordt aangelegd, maar de vergunning voorziet geen tramsporen.”
Demarcke stelt voor dat snel aan te passen. “En waarom ook niet meteen een tramlijn tussen Belgica en Bolivar goedkeuren? Zo leer je de mensen ook de juist mobiliteitsgewoonten aan, in plaats van ze later te veranderen. Al die kleine shuttlebussen die er nu voorzien worden, dat zijn geen oplossingen.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Jans-Molenbeek , Stedenbouw , Thurn & Taxis , overlegcommissie , Belgica , Noordstation , Pascal Smet , Simon Bolivarstraat , Wannes Demarcke , ToutPubliek , Picardbrug , Picardstraat , havenlaan , Extensa
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.