Met 9.000 vierkante meters minder zal het nieuwe VRT-gebouw een stuk compacter worden dan gepland. Dat blijkt uit de nieuwe aanbesteding, die deze maand werd gelanceerd. Brussels bouwmeester Kristiaan Borret vreest dat de gekozen procedure minder creativiteit oplevert.
VRT-gebouw wordt 9.000 vierkante meter minder groot
De aanbesteding voor het nieuwe VRT-gebouw werd begin maart gelanceerd en hoopt op 10 april voldoende kandidaten te vinden. Er wordt nu meteen gezocht naar een ontwerpteam van een aannemer en een architect, in plaats van enkel naar een architect.
“Vergelijk het met het sleutel-op-de-deurprincipe bij privéwoningen”, zegt Brussels bouwmeester Kristiaan Borret. “Bij een klassieke architectuurwedstrijd neemt een architect de leiding en kiest die nadien een aannemer om het ontwerp uit te voeren. Zo krijg je de beste kwaliteit. Dat is hier niet zo: de aannemer zal de leiding mogen nemen.”
Borret en zijn Vlaamse collega Leo Van Broeck waren beide niet op de hoogte van de nieuwe aanbesteding, hoewel ze wel in de jury zullen zetelen. Dat de huidige procedure naar aannemers zoekt in plaats van naar architecten, hebben zij dus niet beslist. “Een aannemer zal geneigd zijn om een architect te kiezen die niet al te zot doet", schat Borret.
Het vorige ontwerp voor het VRT-gebouw, van architectenbureau Robbrecht en Daem, werd in november vorig jaar afgeblazen wegens te duur. De nieuwe oproep vraagt dus een ontwerp dat minder duur en minder volumineus is.
'Ik blijf de ambitie hoog stellen'
Het hele gebouw mag nog 46.000 vierkante meters tellen, volgens de nieuwe aanbesteding. Dat zijn er 9.000 minder dan in de vorige procedure was toegelaten.
“Ik hoop dat ze daarbij niet gaan beknibbelen op de publieksvriendelijkheid van het gebouw, zoals het restaurant dat was voorzien op het gelijkvloers”, zegt Borret. “Dat ging ook open zijn voor de buurt, dus het gaf het gebouw een publiek karakter.”
Goedkoper
Een andere mogelijkheid om vierkante meters te besparen is om de plafonds lager te maken of om sommige functies naar Vlaanderen te verhuizen. Zo kunnen captatiewagens in een loods buiten Brussel gestockeerd worden, wat een verdieping minder in de ondergrondse parking vraagt.
Borret blijft als Brussels bouwmeester wel bevoegd voor de opvolging van de bouwvergunning. “Ik blijf de ambitie nog altijd hoog stellen, dus ik hoop dat de aannemers dat ook gaan doen. Ze weten dat redelijkheid en lage kosten goed zullen scoren bij de VRT, maar ze weten ook dat ambitie zal scoren bij het Brussels Gewest. Dus de kans bestaat dat dit nog goed uitdraait.”
Lees meer over: Brussel , Schaarbeek , Stedenbouw , VRT-gebouw , Kristiaan Borret
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.