Het aantal dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen is in de eerste helft van het jaar met 39 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer dinsdag van Vias Institute. In totaal 231 mensen kwamen om het leven, bijna evenveel als voor de coronacrisis. Het aantal omgekomen voetgangers bij ongevallen is meer dan verdubbeld: van 13 naar 35.
Aantal verkeersdoden sterk gestegen sinds begin dit jaar
Ook het aantal gewonden (+19 procent) en het aantal letselongevallen (+20 procent) steeg. Alle indicatoren vertonen dus een grote stijging, aldus Vias op basis van cijfers van de federale politie.
In Brussel steeg het dodental van 4 naar 7 en in Vlaanderen steeg dat aantal van 99 naar 113. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. In Wallonië was de stijging nog groter dan in Vlaanderen (111 doden in plaats van 63).
Letselongevallen
Het aantal letselongevallen steeg in de drie regio's: van 1.578 naar 2.079 in Brussel (+32 procent) in Brussel, van 4.433 naar 4.954 in Wallonië (+12 procent) en van 9.513 naar 11.534 in Vlaanderen (+21 procent).
In Vlaanderen was de stijging het grootste in de provincie West-Vlaanderen. Daar steeg het aantal doden van 13 naar 31. Twaalf doden daarvan vielen in ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken was. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 18 naar 24. Antwerpen kende een status quo. In Limburg (-4 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar.
Op nationaal niveau is de meest verontrustende tendens bij de voetgangers. Daar stijgt het aantal doden van 13 naar 35 doden. Die stijging kan niet uitsluitend verklaard worden door het verschrikkelijke ongeval in Strépy waarbij zes voetgangers/carnavalisten om het leven kwamen, stipt Vias aan.
Nationaal stijgt het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de vrachtwagenongevallen. Dat aantal blijft stabiel. Het aantal letselongevallen met een e-step is dan weer meer dan verdubbeld: van 339 naar 846.
E-steps en bromfietsen
In Vlaanderen verdubbelt het aantal ongevallen met een e-step ook (van 181 naar 388). Het aantal ongevallen met fietsers stijgt met meer dan 20 procent. Er gebeurden 4.581 letselongevallen, het hoogste aantal dat we de laatste 10 jaar noteerden. Vooral bij de elektrische fietsen in Vlaanderen was de stijging enorm. Er gebeurden 1.433 letselongevallen ten opzichte van 977 vorig jaar, een stijging met 47 procent.
In Brussel is het aantal letselongevallen met 32 procent gestegen. Bij bijna een op de vijf ongevallen (393 op 2.079) is een elektrische step betrokken. Vias registreert ook een stijging van ongevallen met bromfietsen (+28 procent), fietsen (+23 procent) en voetgangers (+20 procent).
"We komen nu uit op ongeveer hetzelfde peil als voor de coronapandemie in 2019. Er is de laatste vijf jaar geen structurele daling meer waarneembaar van het aantal verkeersdoden in ons land. Deze barometer toont meer dan ooit aan dat de uitdaging ligt in het beter beschermen van alle kwetsbare weggebruikers", besluit het verkeersveiligheidsinsituut.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , verkeersdoden , Vias
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.