Van de twintig woonerfzones die de gemeente Ukkel door de coronacrisis rijk is, zijn er sinds het begin van deze maand nog maar tien over. Volgens schepen van Mobiliteit Thibaud Wyngaard (Ecolo) kan 'de veiligheid er niet gegarandeerd worden en is de noodzaak aan een woonerf op die plaatsen niet zo groot'. Tegelijkertijd denkt de gemeente na over buurten waar vanaf september een permanente woonerfzone mogelijk is.
Ukkel zet mes in aantal woonerfzones: 'Veiligheid kan niet gegarandeerd worden'
Sinds 1 juli maken de Xavier De Bue-straat, de Postiljonstraat, de Nieuwenhovestraat, het Sint-Pietersvoorplein, het Homère Goossensplein, de Fourragèrestraat, de Vanderkinderestraat, de De Praeterestraat en de Basculestraat niet meer deel uit van een Ukkelse woonerfzone. De auto's mogen er in plaats van 20 kilometer per uur opnieuw aan de oorspronkelijke snelheid van 30 kilometer per uur rijden.
'Nadenken over permanente woonerfzones'
Slechts de helft van de twintig woonerfzones die tijdens de lockdown door de coronacrisis geïnstalleerd zijn krijgen een vervolg tot het einde van de zomer.
"Dat komt enerzijds omdat de veiligheid van de zwakke weggebruikers op die plaatsen niet volledig gegarandeerd kan worden en anderzijds omdat de nood aan bijkomende publieke ruimte op die plaatsen minder groot is. De voetpaden zijn daar een stuk breder dan in de rest van de gemeente, waardoor voldoende afstand houden er geen enkel probleem is."
De andere zones worden wel behouden tot eind augustus, en mogelijk zelfs nog veel langer. Want hoewel de gemeente de helft van de woonerfzones schrapt, wordt er wel nagedacht over plaatsen waar autoluwe zones wel blijvend ingericht kunnen worden. "De komende maanden moet duidelijk worden waar dat moet kunnnen," aldus de schepen nog.
Lees meer over: Ukkel , Veiligheid , Samenleving , woonerven , Thibaud Wyngaard , coronacrisis
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.