Zonder roetfilter stoten dieselwagens meer dieselroet uit, wat slecht is voor de gezondheid. Toch lopen malafide chauffeurs maar zelden tegen de lamp, omdat de bestaande controlemethodes ontoereikend of onnauwkeurig zijn. De drie Belgische gewesten investeren daarom samen in 15 prototypes van de nieuwste en meest nauwkeurige meettoestellen. De toestellen worden een half jaar getest om daarna het meest accurate toestel te kiezen.
Roetfilterfraude voortaan beter opgespoord
Lees ook: N-VA-ministers geven startschot voor herinrichting verkeersknoop tussen Ring en luchthaven
Als een dieselwagen totaal geen of een niet meer werkende roetfilter heeft, komt er meer dieselroet terecht in de lucht die we inademen. Dat dieselroet - ook wel bekend als 'black carbon' - veroorzaakt hart- en vaatziekten, ademhalingsproblemen en kanker.
De Belgische gewesten willen komaf maken met gesjoemel met roetfilters, en daarom hebben Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V), Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH) maandag een samenwerkingsakkoord afgesloten. Dat stelden ze voor in het autokeuringscentrum van Vorst.
Duurzaamheid en nauwkeurigheid
De drie gewesten stellen 340.000 euro ter beschikking van GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs. Met die investering kan er in elk van de regio's in minstens één keuringscentrum geëxperimenteerd worden met prototypes van de meest nauwkeurige meettoestellen die momenteel ontwikkeld worden.
Het gaat om toestellen die tot nu toe enkel in labo-omstandigheden getest werden. Om de haalbaarheid, duurzaamheid en nauwkeurigheid van deze nieuwe toestellen en de meetprocedure te kennen, moet er nu getest worden tijdens een langere periode, en in reële werkomstandigheden.
Concreet gaat het om PN-meters (die stofdeeltjes tellen) of PM-meters (die de massa fijnstof meten) die moeten detecteren of een roetfilter verwijderd is. Uit onderzoek van GOCA is gebleken dat enkel dit soort toestellen in staat zijn om roetfilterfraude efficiënt te bestrijden. Alternatieve methodes – zoals opaciteitsmeters, infraroodcamera’s of een toestel om de zwartheid van rookgassen te meten – blijken veel minder effectief.
'Belangrijk voor gezondheid'
In de verschillende keuringscentra zullen nu metingen gebeuren met verschillende merken van meters, zodat duidelijk wordt welke apparaten in de praktijk de beste en meest betrouwbare resultaten opleveren. Binnen een half jaar moeten er in totaal 10.000 voertuigen gecontroleerd worden, zeggen de ministers. Na een evaluatie kunnen de gewesten de meest geschikte toestellen dan in grotere aantallen aankopen en ter beschikking stellen van alle keuringscentra.
“Op internationaal niveau zijn we nu de voortrekkers in de strijd tegen roetfilterfraude”, reageert Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets. “ Ik ben blij dat we samen met de twee andere gewesten deze problematiek sterk aanpakken. Het is in de eerste plaats belangrijk voor de gezondheid van onze inwoners."
Luchtkwaliteit
Lees meer over: Brussel , Wetenschap , Milieu , Luchtkwaliteit , roetfilter , dieselroet , Bianca Debaets , Ben Weyts , luchtvervuiling
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.