| (archiefbeeld)

Agoria-topman geeft sneer naar Brussels gewest in Audi-hoorzitting

© BRUZZ - Belga
17/07/2024
Updated: 17/07/2024 20.17u

Agoria-topman Bart Steukers vindt dat er lang te weinig politieke aandacht is geweest voor de maakindustrie in ons land en gaf tijdens de hoorzitting in de Kamer over de aangekondigde herstructurering bij Audi in Vorst specifiek een sneer naar Brussel. "Ik denk niet dat het Brussels gewest de grootste pleitbezorger is geweest voor de industrie in Brussel." Verder kwamen ook ministers Pierre-Yves Dermagne (PS) en Vincent Van Peteghem (CD&V) aan bod, die herhaalden dat de aangekondigde ontslagronde voor de regering als een verrassing kwam.

De Audi-directie heeft de uitnodiging van de commissies Economie en Sociale Zaken om woensdag naar de Kamer te komen, afgeslagen. Beide Kamercommissies riepen de directie nochtans op om hun plannen voor de Audifabriek in Vorst toe te komen lichten, zo zegt de nieuwe voorzitter van de commissie Sociale Zaken, Denis Ducarme (MR).

"Dit is erg nadelig voor onze debatten”, reageert hij, eraan toevoegend dat de weigering "niet komt omdat we te weinig hebben aangedrongen".

De twee Kamercommissies zijn vorige week na de plenaire zitting met spoed van start gegaan, zodat ze deze week al debatten en hoorzittingen zouden kunnen organiseren.

Op woensdagnamiddag hebben de volksvertegenwoordigers achtereenvolgens de uittredende ministers van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) en van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V), de vakbonden en Agoria, de federatie van de technologische sector, aan de tand gevoeld over de toekomst van de Brusselse autofabriek.

3.000 banen

De autofabrikant maakte namelijk een week geleden het voornemen bekend om de fabriek in België, die de Q8 e-tron produceert, te herstructureren. Audi wil namelijk vervroegd stoppen met de productie van de elektrische Audi Q8 e-tron.

Daardoor dreigen er in Vorst nog dit jaar 1.500 banen te verdwijnen en kunnen er in 2025 nog eens 1.100 banen worden geschrapt. Een volledige stopzetting van de activiteiten is ook niet uitgesloten, dan staan bijna 3.000 banen op de tocht.

Volgens Van Peteghem had de lokale directie van Audi Brussels nochtans aangegeven dat er voor oktober geen definitieve beslissing verwacht werd.

Maar het Audi-management stuurde woensdag uiteindelijk zijn kat naar het federaal parlement. Minister Dermagne richtte daar tijdens het debat de aandacht op en klaagde het aanhoudende stilzwijgen van het Duitse autobedrijf aan. “Audi AG heeft nog niet officieel gereageerd op de intentieverklaring”, zo beteurde hij.

Die verklaring bood een overzicht van mogelijke pistes voor Audi om zijn activiteiten op de site in Vorst voort te kunnen zetten. Die verklaring met steunmaatregelen werd al op 6 juni door de regering voorgelegd aan Audi.

Mexico

Volgens Dermagne heeft de directie van Audi Brussels tijdens vergaderingen met de taskforce opgericht door premier De Croo (Open VLD), aangegeven dat de Duitse autobouwer de productie dichter bij de beoogde markt wil brengen. Daarom zou de productie van het elektrische model naar Mexico verhuizen.

Bij grote sluitingen in ons land wordt vaak naar onze loonkosten gekeken. Maar volgens de minister van Economie noemde de directie van Audi Brussels toen niet de loonkosten als reden voor de herstructurering, maar vooral 'moeilijkheden om aanpassingen door te voeren en overproductie'.

"Wereldwijd zijn er vanzelfsprekend plaatsen waar die kosten lager liggen, maar specifiek voor de automobielsector liggen de uurkosten in onze buurlanden hoger dan bij ons, dus ook in Duitsland", benadrukte de PS'er.

"Ik ben er niet zeker van dat Audi Brussels ten volle profiteert van alle ondersteunende (fiscale) maatregelen, integendeel", zo merkte Van Peteghem, in lopende zaken bevoegd voor Financiën, tijdens het debat nog op.

"We zullen er alles aan doen om maximale tewerkstelling in Vorst te behouden. Dat is ook de opdracht voor de volgende regering", zo benadrukten beide ministers.

'Auto-industrie heeft toekomst in ons land

Agoria-topman Bart Steukers gelooft dat de auto-industrie wel degelijk een toekomst heeft in ons land. Wel vindt hij dat er lang te weinig politieke aandacht is geweest voor de maakindustrie in ons land.

Steukers had het over een "langdurig gebrek aan politieke aandacht", die je enkel kan oplossen door continue aandacht. Daarbij komen "zeker" ook de loonkosten kijken, net als het vergunningenbeleid. Maar ook op het vlak van productiviteit en automatisering zijn er nog mogelijkheden, zei Steukers, die het voorbeeld van assemblage in de VS en in China aanhaalde. "Het gaat om een geheel van dingen dat maakt of je succesvol kan zijn of niet."

Volgens Steukers moet nu de druk worden opgevoerd op Audi om te weten of er nog plannen zijn voor de fabriek in Vorst. Plan A - dus het behoud van maximale tewerkstelling - blijft prioritair, luidde het. "Maar als er geen project zou zijn, dan moeten we direct werken aan een plan om de site in Vorst een nieuwe industriële toekomst te geven." Opvallend: Steukers gaf daarbij een sneer naar Brussel. "Ik denk niet dat het Brussels gewest de grootste pleitbezorger is geweest voor de industrie in Brussel."

Brugpensioen

Vanuit het parlement riep Axel Ronse (N-VA) de regering in lopende zaken op nog geen voorafname te doen over het stelsel van SWT - het vroegere brugpensioen. De socialistische vakbond BBTK had dinsdag gepleit voor SWT voor de werknemers vanaf 60 jaar. "Het zou ongelooflijk zonde zijn die mensen richting de vergeetput te duwen", zei Ronse. Ook Nathalie Muylle (CD&V) vindt SWT "geen oplossing." Ellen Samyn (Vlaams Belang) laakte dat er jarenlang geen industrieel beleid in ons land is gevoerd.

Robin Tonniau (PVDA) getuigde hoe hij in 2006 in dezelfde fabriek werkte - toen nog VW Vorst - toen die ook in slecht weer zat, maar nadien tot Audi Brussels vervelde. "Deze state-of-the-art-fabriek van de toekomst mag niet worden gesloten", aldus Tonniau, zeker niet in het licht van de Europese plannen rond de afbouw van verbrandingsmotoren.

Anja Vanrobaeys (Vooruit) riep de regering op hardere taal te spreken richting Duitsland, ook in lopende zaken. "Na de wortels is het tijd voor de stok om de tewerkstelling te behouden", aldus de Vlaamse socialiste. "No more mister Nice Guy", klonk het bij Meyrem Almaci (Ecolo-Groen), die zich afvroeg hoeveel steun er al naar Audi is gestroomd en of er clawback-clausules voorzien zijn. Vincent Van Quickenborne (Open VLD) daagde het Brussels, Vlaams en Waals Parlement uit. "Wanneer worden ze daar wakker? Opleidingssteun terugvorderen moeten ze daar beslissen."

Volgens de socialistische vakbond ABVV heeft Audi Brussels sinds 2018 157,7 miljoen euro aan publieke steun ontvangen. Dat gebeurde via de verlaagde bedrijfsvoorheffing (11 tot 14 miljoen euro per jaar), verlaagde RSZ-bijdragen en kredieten en subsidies voor opleiding.

Audi Brussels

De dreigende sluiting van Audi Brussels is één van de grootste economische ontwikkelingen in Brussel van de laatste jaren. Wat brengt de toekomst voor de autofabriek in Vorst? Volg het hier.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni