Er heeft zich maar één mogelijke investeerder aangediend voor Audi Brussels, maar het kwam niet tot een akkoord met Audi. Dat is na afloop van de bijzondere ondernemingsraad vernomen van de vakbonden. Het betekent dat het einde van de auto-activiteiten op de site in Vorst nu heel dichtbij komt.
Geen overnemer gevonden voor Audi Brussels
De directie polste bij 26 potentiële investeerders, waarvan de helft meteen nee zei. "Van de 13 overgebleven bedrijven was er slechts één die schriftelijk interesse toonde. En dan nog ...", schrijven de christelijke en socialistische bonden in een gezamenlijke mededeling.
De laatste kandidaat zou de helft van het personeel willen overnemen, maar op voorwaarde dat de Duitse moedergroep Audi AG de kosten van een eventuele herstructurering voor een periode van 8 jaar zou dragen. "Volgens de directie is Audi AG niet bereid deze voorwaarde te aanvaarden", melden de bonden.
De directie bevestigt dat er geen overnemer gevonden is. "Onze belangrijkste doelstelling is om zoveel mogelijk banen te behouden op de site in Vorst. Daarom hebben we de concepten van de investeerders intensief bekeken, vooral op dit specifieke punt. Helaas is er op dit moment geen enkele potentiële investeerder die een concept aanbiedt dat de werkgelegenheid op de site op lange termijn veiligstelt", zegt Peter D'hoore, woordvoerder van Audi Brussels.
Het is niet duidelijk wie de laatste bieder is. De naam van Guido Dumarey circuleert. Dat is de West-Vlaamse ondernemer die gespecialiseerd is in het opkopen van noodlijdende Europese autofabrieken. Hij ontkent echter. "Ondanks ons aandringen werd niet uitgelegd wie de investeerder is en om welke activiteit het gaat", zeggen de bonden.
Opnieuw wordt de onzekerheid nog wat gerekt. "De directie geeft de kandidaat-overnemer nog 5 dagen om duidelijkheid rond zijn project te verschaffen", melden de bonden.
"Op dit moment is er nog geen definitieve beslissing", klinkt het bij die directie zelf, waarbij zelfs de hoop op nieuwe kandidaten niet opgegeven wordt. "Potentiële investeerders kunnen hun belangstelling nog steeds kenbaar maken."
Keer op keer slecht nieuws
Op de vorige ondernemingsraad van 17 september zei de directie dat ze intern binnen Audi en moedergroep Volkswagen "geen economisch levensvatbare" alternatieve bestemmingen gevonden had. De fabriek werd niet geschikt bevonden als onderdelenfabriek, bijvoorbeeld voor batterijen van elektrische auto's. Alleen een overname door een externe partij kan de site in Vorst, nochtans een fabriek met negen levens, van de ondergang redden, klonk het toen.
Er werd wel nog een werkgroep met de vakbonden opgericht om de cijfers te dubbelchecken en nog nieuwe alternatieven te lanceren, maar de bonden hadden van bij het begin weinig hoop meer dat die nog iets zou opleveren. De werkgroep wordt nog niet ontmanteld en zet haar werkzaamheden verder.
Deze namiddag gaat fase 2 (sociaal plan) van de wet-Renault officieel in, zo werd op 19 september ook beslist. Dat betekent dat parallel aan de informatie- en consultatiefase nu ook de vergaderingen over een sociaal plan voor het personeel opgestart worden.
Koopt het Gewest de site?
Les Engagés stelt voor dat het Brussels Gewest de procedure om een voorkooprecht op de uitgestrekte site te bekomen, in gang zet. De Brusselse parlementsleden Christophe De Beukelaer (de hoofdonderhandelaar van de partij in de Brusselse formatie) en Alain Deneef (vooral bekend als zakenman) lanceerden het voorstel. Op die manier kan het Gewest druk zetten op Audi en mee wegen op de besprekingen over de toekomst van het industriële gebied, zeggen ze aan L'Echo.
Juridisch zou zo'n recht van voorkoop, waarbij het Gewest de Audi-gronden zou kopen aan dezelfde voorwaarden als die van een private kandidaat-koper, mogelijk zijn door een artikel in het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO).
"Het is een interessante optie, maar we moeten zien wat mogelijk is", zegt Thierry Geerts, topman van werkgeverskoepel BECI, daarover bij LN24. Hij vreest evenwel dat de barslechte financiële toestand van het Brussels Gewest de armslag van de politiek zal beperken in het dossier.
Parlementair debat
Morgen (woensdag) komen de vakbonden en de technologiefederatie Agoria naar de Kamer om in de commissie Economie hun visie te geven over hoe het nu verder moet. De grote afwezige zal in elk geval de directie van Audi Brussels zijn. Die was ook uitgenodigd, maar wil hoogstens schriftelijk reageren op vragen van parlementsleden.
Audi Brussels
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi Brussel , Audi Vorst , Audi Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.