Na drie weken tijdelijke werkloosheid zijn de werknemers van Audi Brussels maandagochtend opnieuw aan het werk gegaan. Ondanks een stakingsaanzegging bleef het voorlopig rustig aan de toegangspoorten. Premier De Croo kondigt aan dat de taskforce vrijdag samenkomt over het lot van de fabriek.
Werknemers Audi onder slecht gesternte terug aan de slag: 'Verkeren in totale onzekerheid'
Het zijn onzekere tijden voor de werknemers van Audi Brussels. Door een slechte verkoop van het elektrische model dat de fabriek produceert, staat de toekomst van de site op de helling.
Eind maart kondigde het bedrijf aan dat de productiesnelheid omlaag gaat, van twintig naar vijftien auto’s per uur. In dezelfde periode raakte het nieuws bekend dat het contract van 371 uitzendkrachten niet verlengd wordt. Hoe die aankondiging tot stand kwam, zet kwaad bloed bij de vakbonden: “Dat besluit is niet correct verlopen, ze hebben de sociale partners er niet bij betrokken,” klinkt het bij Maurizio Sabatino, hoofdafgevaardigde van ACV-CSC Metea. “Je gooit die mensen toch niet weg als een vuile zakdoek?”
Volgens de directie van Audi was dit de enige manier om nog meer economische werkloosheid voor de rest van het personeel te vermijden. Door het vertrek van de uitzendkrachten moeten de vaste werknemers het werk nu anders verdelen: “Sommigen veranderen van afdeling of taak, dat is ook een hele aanpassing. Het is normaal dat ze daar niet blij mee zijn,” zegt Sabatino.
Stakingsaanzegging
De sfeer tussen de bonden en de directie zit niet goed. Het ACV stapte vrijdag op tijdens een vergadering door de “respectloze houding” van de directie. Zo zijn er spanningen over de uitrol van die nieuwe werkverdeling: “Daar bestaan regels voor, maar de directie leek die eerst anders te interpreteren. Dat kon voor ons niet,” reageert Sabatino.
“De stakingsaanzegging blijft lopen zolang de directie niet tegemoetkomt aan onze eisen”
Vakbondsafgevaardigde MWB-ABVV
De liberale en socialistische vakbonden hadden een stakingsaanzegging ingediend voor vandaag, maar voorlopig zijn er weinig tekenen dat ze tot actie overgaan. “De aanzegging blijft lopen zolang de directie niet tegemoetkomt aan onze eisen,” verklaart Franky De Schrijver, vakbondsafgevaardigde van MWB-ABVV. De socialistische vakbond wil onder andere garanties over de werkzekerheid en dat de directie beloftes voor de overgebleven uitzendkrachten nakomt.
Taskforce
Verder willen de vakbonden ook mee aan tafel bij de taskforce die de federale regering heeft opgericht. Die onderhandelt met de Volkswagengroep, het moederbedrijf van Audi, om de fabriek voor sluiting te behoeden. “Wij zijn toch ook betrokken partij,” klinkt het bij Ronny Liedts, afgevaardigde van het ACV bij de bedienden: “Maar wij moesten de oprichting in de pers vernemen.”
De taskforce wacht geen gemakkelijke taak. Er is namelijk nog geen opvolger aangekondigd voor de Q8 e-tron waarvan de productie over enkele jaren naar Mexico verhuist. Volgens De Tijd kampt moederbedrijf Volkswagen met een overcapaciteit aan productie. Daarvoor dreigt Audi Brussel binnen afzienbare tijd de rekening te moeten betalen.
Premier De Croo heeft ondertussen aangekondigd dat de taskforce vrijdag voor het eerst samenkomt, zonder de bonden. Hij erkent dat de omstandigheden voor de Europese autoproducenten momenteel niet makkelijk zijn. Ze kampen met overcapaciteit, klonk het. Maar tegelijk beklemtoonde hij dat we in België met Audi over een competitieve fabriek beschikken, waarvan het personeel over veel ervaring beschikt.
“Natuurlijk zijn de mensen ongerust, we verkeren in totale onzekerheid,” vat Sabatino samen: “En dat leidt tot spanningen.” Liedts bevestigt dat de sfeer niet goed zit: “Je weet niet of je kan blijven, of dat je beter op zoek gaat naar een andere job. Die onzekerheid is het ergste.”
Audi Brussels
Lees meer over: Brussel , Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.