De conferentie van burgemeesters bespreekt woensdag het voorstel om in alle negentien gemeenten een taks op laadpalen in te voeren vanaf 2025. Het gaat om een belasting van 125 euro per stekker. “Elk jaar dat we hier actief blijven, maken we verlies,” reageert Maarten Michielssens, CEO van energiebedrijf EnergyVision. Hij vreest laadpalen te moeten afbreken als de plannen voor de belasting niet worden teruggetrokken.
Uniforme gemeentelijke laadpalentaks op komst: ‘We gaan laadpalen moeten afbreken’
Brussel telt momenteel ongeveer 6.800 laadpalen. Die worden voorlopig alleen in Elsene en Sint-Gillis belast, met een taks van respectievelijk 281 en 180 euro per stekker. De conferentie van burgemeesters sprak in maart af om in alle gemeenten dezelfde laadpalentaks in te voeren, bericht De Tijd. Dat bevestigt de voorzitter van de conferentie en burgemeester van Etterbeek Vincent De Wolf (MR).
"Het is openbaar domein dat wordt ingepalmd. Mensen met een elektrische wagen laten die heel de dag staan en parkeren zonder te moeten betalen. Mensen met een gewoon voertuig moeten wel betalen. Dat is niet eerlijk," rechtvaardigt De Wolf de gemeentelijke taks. "Het zou dom zijn om in alle gemeenten iets anders te beslissen."
Woensdag staat het voorstel opnieuw op de agenda van de conferentie van burgemeesters. De bedoeling is om de belasting van 125 euro per stekker - een publieke laadpaal telt doorgaans twee stekkers - in te voeren vanaf 2025.
‘Taksval’
"Ofwel gaan we laadpalen moeten afbreken, of we moeten de prijzen doorrekenen aan de consumenten, of we moeten elk jaar verlies maken,' reageert Maarten Michielssens van EnergyVision. Dat bedrijf tekende in op openbare aanbestedingen van het Brussels Gewest en is een van de actieve exploitanten van laadpalen.
"Elk jaar dat we hier actief blijven, maken we verlies," aldus Michielssens. "We hopen dat het gezond verstand terugkeert en dat we kunnen teruggaan naar de situatie zoals die was afgesproken. In het andere geval gaan we laadpalen moeten beginnen afbreken."
De Brusselse werkgeversorganisatie Voka Metropolitan wijst erop dat het idee lijnrecht ingaat tegen de ambitie van electrify.brussels om tegen 2035 22.000 laadpalen in Brussel neer te planten. "Een mooie doelstelling waarbij een aantal privéspelers werd uitgenodigd om te helpen bij de realisatie van deze doelen," zegt René Konings, directeur van Voka Metropolitan.
"We moeten nu vaststellen dat deze ondernemingen in een Brusselse taksval zijn gelopen." Hierdoor komt volgens Konings het verdienmodel van de laadpaalexploitanten in gevaar en "riskeert het Gewest zijn ambitie niet te kunnen waarmaken."
‘Proportioneel’
Brussels minister van Energie Alain Maron (Ecolo) betreurt het gebrek aan overleg met de laadpaalexploitanten, zo laat zijn kabinet weten. "Electrify.brussels is een succes, met meer dan 6.200 oplaadpunten die vandaag toegankelijk zijn voor het publiek. In 2018 waren dat er slechts vierhonderd."
Maron zegt aan zijn collega-ministers van Plaatselijke Besturen en Financiën en Begroting in de ontslagnemende Brusselse regering, Bernard Clerfayt (Défi) en Sven Gatz (Open VLD), gevraagd te hebben om na te gaan of deze "gemeentebelastingen in overeenstemming zijn met de principes van het fonds voor de fiscale compensatie."
Volgens die overeenkomst tussen het Gewest en de gemeenten "ontvangen de gemeenten gewestelijke subsidies en verbinden ze zich ertoe om de lokale belastingen op economische activiteiten niet te verhogen," aldus kabinet-Maron. De minister herinnert eraan dat "voor elke invoering van een nieuwe belasting die een impact zou kunnen hebben op de lokale en regionale economische ontwikkeling een vrijstellingsaanvraag moet worden ingediend bij het Gewest."
"Als de lokale overheden belastingen willen heffen, moet dit op een gecoördineerde en proportionele manier gebeuren. En natuurlijk op uniforme wijze in de negentien gemeenten," concludeert de Brusselse minister.
Lees meer over: Brussel , Milieu , elektrische laadpalen , laadpalen , Conferentie van Burgemeesters