In de laatste rechte lijn naar de gemeenteraadsverkiezingen neemt BRUZZ voor elk van de negentien gemeenten een groot dossier onder de loep. In Brussel-Stad lijkt de Dansaertstraat de pineut van het circulatieplan in de Vijfhoek geworden. De cijfers mogen dan positief zijn, twee jaar na de invoering staan de files nog voor de deur van de bewoners.
De Dansaertstraat, rioolputje van het Brusselse circulatieplan
Het circulatieplan voor de Vijfhoek is in vele opzichten een uitzondering in het gewest. Het bestuur trok er de nodige middelen voor uit, het werd ingevoerd zonder dat een brede protestbeweging op gang kwam en als er toch gemord werd, bleef de coalitie ook op één lijn. Waar nodig werd aangepast. De algemene cijfers vertellen ook een succesverhaal: de autodruk daalde, het aantal fietsers steeg, er zijn minder ongevallen en de lucht werd beter.
Achter die algemene lijnen zitten echter plekken verstopt waar de situatie juist slechter werd. De meest zichtbare daarvan is wellicht de Dansaertstraat. Vooral in de avonduren schuiven de auto’s er twee jaar na de invoering van het nieuwe plan nog steeds aan, vooral in het deel tussen de Nieuwe Graanmarkt en de Vlaamsepoort.
De aanhoudende files maken van de Dansaertstraat vandaag een ‘pineutstraat’. De term wordt gebruikt wanneer een plan dat globaal positieve gevolgen heeft lokaal net voor een duidelijke verslechtering zorgt. De lucht in de straat, die met zijn hoge huizen wat van een canyon heeft, is slecht. En wie files zegt, denkt er maar best claxonneren bij.
"We voelen ons B-burgers. Je hebt de bewoners die het verdienen om bijna geen verkeer meer te hebben en dan heb je deze straat die een beetje de riool van het plan is"
bewoonster Dansaertstraat
“We voelen ons B-burgers, ja,” zegt buurbewoonster Barbara Debusschere. “Je hebt de bewoners die het verdienen om veel minder of bijna geen verkeer meer te hebben en dan heb je deze straat die een beetje de riool van dat plan is."
Café-uitbater Jordan Greenwood van de Walvis merkt ook hoe de spanningen tussen fietsers en auto’s de laatste tijd toenamen. “Nu het ook een prioritaire fietsas is, is het soms ook een strijd. Enerzijds heb je mensen in de wagen die wat gefrustreerd zijn omdat het wat lang duurt. Anderzijds willen de fietsers ook passeren en weten ze dat ze voorrang hebben (de verkeersaders werd immers ook een fietsstraat, red.)."
Compromis
Of er in de volgende legislatuur iets zal veranderen aan de situatie is maar de vraag. Het huidige circulatieplan voor de Vijfhoek is een compromis tussen de coalitiepartners. Ecolo-Groen stelt voor om het autoverkeer in de Vijfhoek verder aan banden leggen, zodat bijvoorbeeld de Dansaertstraat minder verkeer slikt. Maar de situatie kan evengoed aangepakt worden door meer uitvalswegen – en dus meer plaats voor de auto – toe te laten.
Naast de bewoners van de Dansaertstraat heeft ook een deel van de handelaars het overigens lastig door het circulatieplan. Vooral wie rekent op klanten die met de auto naar het centrum komen (vaak uit buitenwijken of van buiten Brussel), zijn niet te spreken over de invoering. De meubelwinkels in de Marollen zijn daar een voorbeeld van.
Hoe dan ook is mobiliteit ook in Brussel-Stad één van de belangrijke thema’s in de verkiezingscampagne. De Franstalige liberalen van MR zeggen al een tijdje dat ze het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move – waar het circulatieplan deel van uitmaakt – willen afschaffen. Op lokaal niveau wil lijsttrekker David Weytsman niet zo hard van stapel lopen, maar wil hij het circulatieplan naar eigen zeggen wel aanpassen waar nodig.
Uitdagers
Weytsman (met Open VLD-kandidaten en een Voor U-kandidaat op de lijst) is op 13 oktober een van de uitdagers van zittend burgemeester Philippe Close (PS-Vooruit). Het is verder ook uitkijken naar de score van PTB-PVDA. De marxisten deden het in juni bijna even goed als de PS in de Stad Brussel en scoorde daarmee beduidend beter dan de liberalen. De Nederlandstalige Bruno Bauwens trekt de lijst.
Ecolo zat in juni in de hoek waar de klappen vielen en zal zijn score van 2018 wellicht niet kunnen herhalen. Toch is het uitkijken of de partij het lokaal (samen met Groen dat net erg goed scoorde) beter kan doen dan op het gewestniveau. De ontvangst van het mobiliteitsplan kan daarvoor doorslaggevend zijn.
In Brussel-Stad komen verder ook nog de christen-democraten op – met zeven CD&V-kandidaten op de lijst Les Engagés-CD&V en ook nog eens verschillende Plan B-namen. Ook N-VA (met lijsttrekker Mathias Vanden Borre), Team Fouad Ahidar, Vlaams Belang, Défi et vous en Vista CollectifCitoyen zijn van de partij.
Een uitgebreidere analyse voor Brussel-Stad in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen vind je hier. En voor een volledig overzicht van de lijsten en kandidaten per gemeente kan je hier terecht.
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen neemt BRUZZ voor elk van de negentien gemeenten een groot dossier onder de loep. Eerder gingen we al naar Anderlecht, Sint-Gillis, Vorst, Molenbeek, Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Oudergem, Ukkel, Elsene , Watermaal-Bosvoorde, Jette, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Schaarbeek, Ganshoren, Evere en Sint-Joost-ten-Node.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Brussel-Stad kiest
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.