De spoorlijn voor hogesnelheidstreinen tussen Brussel en de Franse grens wordt vanaf vrijdagochtend weer opengesteld. De oudste hogesnelheidslijn van het land was iets meer dan twee weken buiten gebruik door spoorvernieuwingswerken. Het duurt nog even eer de treinen weer op snelheid zijn, want de nieuwe sporen moeten eerst worden ingereden.
Hogesnelheidstreinen Brussel-Frankrijk terug, maar nog niet aan volle snelheid
Tijdens de werkzaamheden werd een stuk spoorlijn van 17,6 kilometer tussen Tourpes (Leuze-en-Hainaut) en Brugelette onder handen genomen. Er kwamen onder andere nieuwe spoorstaven, zowat 30.000 nieuwe dwarsliggers en 5.500 ton ballast. Dat is de laag stenen onder de spoorstaven die dienstdoet als schokdemper. De operatie werd in een recordtijd afgerond dankzij onder andere een werktrein van meer dan een kilometer lang. Er werd ook dag en nacht doorgewerkt.
De eerste week zullen de treinen, zoals Eurostar en TGV Inoui, nog niet tegen 300 kilometer per uur over de gerenoveerde spoorlijn mogen rijden. Er geldt eerst nog een maximumsnelheid van 170 kilometer per uur, want de nieuwe sporen moeten eerst worden ingereden.
De HSL1 is 74 kilometer lang en werd in 1997 in dienst genomen. Elke dag rijdt er een honderdtal treinen over met een snelheid van 300 kilometer per uur. Er wordt over een periode van tien jaar in totaal 310 miljoen geïnvesteerd om de lijn te vernieuwen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , hogesnelheidstrein