Reportage

Audi-Brussels na lock-out: vakbonden willen sleutels teruggeven, fabriek nog dicht

© BRUZZ - Belga
09/09/2024
Updated: 09/09/2024 17.58u

De economische malaise bij Audi Vorst is zondagavond geëscaleerd in een potje armworstelen tussen directie en vakbonden. Nadat die laatsten 200 autosleutels in beslag namen als drukkingsmiddel reageerde de directie door de fabriek voor onbepaalde tijd te sluiten. De vakbonden laten intussen weten dat ze de sleutels zullen teruggeven.

Verscholen in diepe kappen en onder de weinige beschutting die er is, staan de arbeiders van Audi Brussels maandag in kleine groepjes voor de fabriek te schuilen voor de regen. Zondagavond rond 18 uur kregen ze een bericht dat ze niet moeten komen opdagen maandag omdat de fabriek gesloten blijft. Ze zullen geen loon uitbetaald krijgen.

“Ik ben echt kwaad: amper 12 uur op voorhand, komaan zeg,” klinkt het bij operator Joris Michiels, die al tien jaar in de fabriek werkt. “Dit is de eerste keer dat dit gebeurt. De mensen hier hebben allemaal rekeningen te betalen, ze hebben leningen en kinderen. De directie geeft nu gewoon gehoor aan de mensen die niet willen werken. Ik sta hier vandaag als signaal dat ik dat wel wil.”

Volgens ACV Metea-vakbondsman Ronny Liedts zoekt de directie van de fabriek met deze stap duidelijk het conflict op door het sociaal overleg aan haar laars te lappen. “Er waren 200 à 300 werkwilligen die niet binnen mochten vandaag,” klinkt het.

"Ik vrees dat we zelfs niet de helft van de banen zullen kunnen redden"

Noureddin Hamdaoui

Vakbondsman Audi

De directie nam de stap nadat duidelijk was geworden dat de vakbonden de sleutels van een 200-tal wagens in beslag genomen hadden. “We hadden die stap aangekondigd op de vorige ondernemingsraad: als er geen duidelijkheid is over de toekomst zullen we dit doen,” zegt vakbondsman Noureddin Hamdaoui (ABVV). “Maar de directie wilde nu snel de wagens op de camion naar Duitsland zetten om ze daar af te werken. Daarom hebben wij de sleutels genomen.”

Volgens Hamdaoui hebben de vakbonden die auto’s nodig om te onderhandelen en de directie aan tafel te dwingen. Intussen zaten de vakbonden maandagochtend nog samen. Volgens Hamdaoui is tijdens dat overleg alvast besloten de sleutels terug te geven in het bijzijn van een deurwaarder. Daarover is een mail gestuurd naar de directie.

Peter D'hoore, woordvoerder van de fabriek, laat weten dat dat "alvast een positief signaal zou zijn. Als dan ook aan onze tweede voorwaarde - dat de arbeiders opnieuw normaal aan de slag gaan - wordt voldaan, dan kan de fabriek terug open. Wij zijn daar zelf ook vragende partij voor trouwens." Die heropstart zal evenwel niet voor maandag meer zijn, maar ten vroegste voor dinsdag.

Gevraagd naar de uitkomst waarop de vakbonden hoopten met hun manoeuvre, kijkt de vakbondsman bedrukt. “Ik vrees dat we zelfs niet de helft van de banen zullen kunnen redden.”

'Ik hoop dat ze ons vrijlaten'

Ook elders is de sfeer gelaten. Onder enkele halfopen tentjes vertelt een arbeider die verantwoordelijk is voor de carrosserie dat hij teleurgesteld is dat er niet meer volk staat. “Dit is toch een fabriek van 3.000 man. Misschien hebben ze de hoop wat opgegeven, dat heb ik ook allang gedaan. Ik wil nu gewoon dat het gedaan is, dat de spelletjes stoppen en ze ons vrijlaten.” Wat verderop klinkt het dat “duidelijkheid" het enige is wat de arbeiders vragen. “We zitten sinds juni geblokkeerd. Ik heb al besloten niet terug te keren, zelfs als het wel kan. Die bruggen zijn verbrand.”

98c35f54-whatsapp-image-2024-09-09-104406-2.jpg

Rudi Druart (tweede van links): "De directie heeft ons te lang te veel hoop gegeven."

Een zelfde geluid klinkt bij Rudi Druart en zijn collega’s die met z'n vijven, armen gekruisd, onder de bomen staan te schuilen. Hij werkt al 34 jaar voor Audi Vorst. Ook zijn kompanen leggen dubbele cijfers voor, luid gelach klinkt wanneer een enkeling toegeeft dat hij 6 jaar geleden begon.

“Wij zijn hier wel, maar dat is vooral symbolisch hoor,” aldus Druart. “Ik denk niet dat er nog veel te redden valt. De directie heeft ons te lang te veel hoop gegeven, dat was niet eerlijk.”

“Je blijft gewoon een nummer”, aldus nog vakbondsman Hamdaoui. “Het is een schande, Ik heb hier altijd mijn best gedaan. Drie keer was ik afwezig op 15 jaar dat ik hier werk.” Velen hebben geen vertrouwen meer in de directie. “De vraag is nu gewoon: hoe worden we ontslagen, komt er nog iets uit? Mensen voelen zich gevangengenomen.”

Dermagne wil sociaal overleg alle kansen geven

Ontslagnemend minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) roept vakbonden en directie op zich in te spannen voor een constructieve dialoog. "Op dit moment is het voornaamste om alle kansen aan sociaal overleg te geven," reageert de vicepremier op de gespannen situatie bij de autofabriek.

Kamerlid Nathalie Muylle (CD&V) dringt erop aan een sociaal bemiddelaar aan te stellen. Per sector staat er een sociaal bemiddelaar ter beschikking. Zodra ergens een sociaal conflict van formaat ontstaat, volgt die de situatie op de voet op. Hij kan pas effectief optreden wanneer alle andere procedures binnen de paritaire comités zijn vastgelopen, en dat op vraag van de partijen, op eigen initiatief of op aanwijzing van de bevoegde minister.

Audi Brussels

De dreigende sluiting van Audi Brussels is één van de grootste economische ontwikkelingen in Brussel van de laatste jaren. Wat brengt de toekomst voor de autofabriek in Vorst? Volg het hier.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni