Lijsttrekker Pascal Smet: 'Steeds meer mensen willen één stad'

Kris Hendrickx
© BRUZZ
16/05/2019

| Pascal Smet (one.brussels): "We hebben fors meer geld besteed en toch blijft Brussel een vuile stad."

Wat zijn de uitdagingen voor de volgende legislatuur? Waarin heeft de voorbije regering gefaald, wat zijn de breekpunten en met wie willen ze al dan niet in zee gaan? We vroegen het aan de Nederlandstalige lijsttrekkers voor het Brussels Parlement. Aan het woord: Pascal Smet (one.brussels).

De grootste uitdaging voor de volgende legislatuur? Daar hoeft Smet niet lang over na te denken. “Zoals onze partijnaam one.brussels het al zegt: we moeten het bestuur van Brussel veranderen, met één stad als eindpunt. In de huidige structuur is het veel te moeilijk om parken of fietspaden aan te leggen, parkeerplaatsen te schrappen of woningen te bouwen. Ooit zal Brussel één stad worden, je voelt hoe de mentaliteit daarrond verandert, kijk maar naar het recente standpunt van Ecolo-­Groen. On the record zeggen politici vaak het tegendeel, maar kijk naar de Berlijnse muur. Die stond er ook voor eeuwig tot hij plots werd afgebroken.”

Een andere bestuursstructuur moet het makkelijker maken om enkele andere prioriteiten van Smet te realiseren: de stad opnieuw aanleggen op maat van fietsers en voetgangers en ten koste van het autoverkeer. “De fietspaden op de Kleine Ring zijn bijna af, nu willen we langs de invalswegen hetzelfde doen. En de woonkernen moeten we beschermen tegen doorgaand verkeer, met camera’s bijvoorbeeld. Er moeten de volgende vijf jaar ook wandelcorridors komen die de verschillende wijken verbinden. En in die wijken moet de veiligheid anders georganiseerd worden, met de helft van alle agenten op de fiets.”

"In de wijken moet de veiligheid anders georganiseerd worden, met de helft van alle agenten op de fiets."

Pascal Smet, lijsttrekker one.brussels

Pascal Smet, lijsttrekker one.brussels voor het Brussels Parlement

De structuur veranderen volstaat niet, vindt de one.brussels-lijsttrekker. “Als je bevoegdheden krijgt, moet je ze ook nog willen uitoefenen. Vandaag doet het Gewest een aantal dingen veel te minimalistisch, kijk maar naar het veiligheidsbeleid van Vervoort. Of naar de voogdij over de gemeenten, die het Gewest eigenlijk niet uitoefent.”

En ook op sociaal vlak kan het allemaal veel slagkrachtiger voor Smet. “Om iedereen mee te krijgen moet je mensen veel meer structuur bieden in hun leven. Daarvoor heb je een ketenaanpak nodig die vandaag ontbreekt. Straathoekwerkers en leraars praten nu bijvoorbeeld niet met elkaar.”

Netheid

Als de regering op één vlak gefaald heeft, dan is het wel qua netheid, een bevoegdheid van Fadila Laanan (PS), vindt de lijsttrekker. “We hebben fors meer geld besteed en toch blijft Brussel een vuile stad. We willen één gewestelijke communicatie over netheid, ondergrondse containers op elke straathoek en een echt handhavingsbeleid voor wie zich niet aan de regels houdt. Brussel heeft een algemeen probleem wat dat laatste betreft: het blijft een beetje een cowboystad, waar mensen te zelden gewezen worden op hun verantwoordelijkheid. Dat zie je ook in het verkeer.”​​​​

De Taalbarometer toonde onlangs hoe de kennis van het Nederlands afkalft. Smet ziet verschillende mogelijkheden om die trend te stoppen. “We moeten de negentien gemeentelijke onderwijsnetjes samenbrengen in één stedelijk net, dat op termijn meertalig wordt. Daarnaast moet de Franse Gemeenschap dringend haar aanwervingsbeleid aanpassen en echte Nederlandstaligen in dienst nemen tegen een juiste verloning. En ook Actiris zou nog actiever taalcursussen kunnen promoten.”

Hoe Brussel er over dertig jaar uit zal zien, willen we ten slotte weten. Het is spek voor de bek van een politicus die zelfs zijn - talrijke - tegenstanders visionair noemen. “Het zal een stad zijn met één burgemeester, één politiezone en één OCMW, met toparchitectuur en veel groen, maar zonder privéauto’s. In de plaats zullen er dan 26.000 gedeelde voertuigen rondrijden zonder chauffeur.”

Drie vragen voor Pascal Smet

Wat wordt uw droomcoalitie?

Elke coalitie die een progressief beleid mogelijk maakt.

Wie wordt de nieuwe minister-president in Brussel?

Alles hangt af van de uitslag, ik ga daar niet over luchttrappen.

Welke rol ziet u voor zichzelf de volgende legislatuur?

De bevoelgdheid Mobiliteit moet geconsolideerd worden, maar ook qua ruimtelijke ordening en stedenbouw ligt veel werk op de plank.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Brussel Kiest 2019: Brussels parlement , Pascal Smet , one.brussels , SP.A , lijsttrekkers 2019

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni