1892 Verkiezingsaffiches 21

Bart Dewaele

| Verschillende panelen voor affiches blijven leeg.

Trends in de campagne (5): de angstige campagne

Charlotte Deprez
© BRUZZ
31/05/2024

Elke week belicht BRUZZ een van de trends die de campagnes kenmerken. Deze week: de zogezegd makke campagne. "Ecolo en PS durven niet benadrukken wat ze hebben gerealiseerd rond Good Move of huisvesting, omdat ze bang zijn van de reactie van PVDA-PTB."

Twee weken voor de verkiezingen leeft bij veel politiek commentatoren het gevoel dat de verkiezingscampagne eerder mak is. Vooral in het straatbeeld lijkt dat zo te zijn, met maar weinig affiches aan ramen van winkels en lege aanplakborden.

De verschillende partijen geven net het omgekeerde aan. Zo heeft Groen "nog nooit zoveel campagne gevoerd”, zegt parlementslid Stijn Bex. “Alleen lijkt dat dit jaar misschien minder zichtbaar, omdat er minder affiches zijn. Maar wij zetten enorm in op huisbezoeken en huiskamergesprekken.”

Dat bevestigt expert in politieke communicatie Reinout Van Zandycke. "Ik kan van achter de schermen alleen maar vaststellen dat politici meer campagne voeren. Alleen is de focus verschoven naar digitale communicatie. Doordat er alsmaar meer kanalen zijn, moeten partijen hun middelen verspreiden, en kan het lijken alsof er minder campagne wordt gevoerd."

Geen thema

Een andere reden die dat gevoel verklaart, is dat er geen thema is dat er echt uitspringt. Sommige partijen halen Good Move, de koopkracht of de groeiende populariteit van het Vlaams Belang aan als hét thema. Maar één overkoepelend onderwerp is er niet, zegt Van Zandycke. "In de jaren 90 was dat wel zo met de dioxinecrisis. Bij de vorige verkiezingen waren de klimaatbetogingen dan weer heel aanwezig."

Volgens moderator en gewezen politiek journalist Filip De Rycke is het al een lange tijd zo dat er geen thema domineert. De reden is wellicht dat er in Brussel heel veel grote problematieken zijn: huisvesting, mobiliteit, jongerenwerkloosheid, drugsgerelateerd geweld, enzovoort.

"Er zijn zoveel uitdagingen, waardoor je niet op één probleem kan focussen", zegt De Rycke. "En dan heb je nog de diversiteit van Brussel, wat het moeilijk maakt om een gemeenschappelijke deler te vinden in verkiezingsthema’s."

"Er zijn zoveel uitdagingen in Brussel, waardoor je niet op één probleem kan focussen"

Filip De Rycke

Communicatie-expert en moderator

De campagne is niet enkel meer verspreid tussen thema's en kanalen, er zijn ook meer partijen en meerdere belangrijke kandidaten per partij. Naast de klassieke partijen, kan je aan Nederlandstalige kant in Brussel nu ook stemmen voor Voor U, Team Fouad Ahidar, Volt Europa en Viva Palestina.

Bovendien zijn PVDA-PTB en Vlaams Belang beide populairder geworden. "De traditionele partijen voeren daarom eerder een defensieve dan een offensieve campagne", legt politicoloog Emilie Van Haute (ULB) uit. "Ze durven niet uit te pakken met grote standpunten. Ze zijn meer bezig met niet verliezen, en minder met kiezers te overtuigen van hun visie."

Van Haute verwijst bijvoorbeeld naar Ecolo die zoveel mogelijk vermijdt om over Good Move te spreken. "Ze willen niet benadrukken wat ze hebben gerealiseerd, omdat ze weten dat er felle tegenkanting is, onder andere vanuit PVDA-PTB."

PS pakt volgens Van Haute dan weer heel weinig uit met wat ze deze legislatuur hebben bereikt rond huisvesting. "Ze hebben nochtans veel meer gedaan dan de vorige legislatuur, maar ze zijn bang dat PVDA-PTB daardoor kan zeggen dat het niet goed genoeg is."

"Met het populaire PTB en Vlaams Belang voeren de traditionele partijen eerder een defensieve dan een offensieve campagne."

Emilie van Haute

Politicologe ULB

Emilie Van Haute, professor bij het departement politieke wetenschappen (ULB)

Een laatste reden dat het gevoel van een 'makke campagne' kan verklaren, is dat de campagne nooit gestopt is. Zo gaf Vlaams Belang aan dat de campagne al lang geleden is gestart, vooral op sociale media, maar ook via rechtstreeks contact met de kiezer.

Maar ook de regeringspartijen hebben niet gewacht op de traditionele campagneperiode. "In deze legislatuur van de Brusselse regering zagen we dat de coalitiepartijen kritiek uitten op het regeringsbeleid. Denk maar aan het Josaphatdossier of Good Move", zegt Van Haute. "Eigenlijk werd op die manier de hele legislatuur lang al campagne gevoerd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Brussel kiest: Brussels parlement , Politiek , Verkiezingscampagnes , Reinout Van Zandycke , Emilie Van Haute

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni