Orson Welles en Jean-Luc Godard waren belachelijk jong toen ze de filmgeschiedenis in een nieuwe richting duwden met Citizen Kane en À bout de souffle. Op nog jongere leeftijd deed Chantal Akerman het hen na met Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles.
Volgens The New Yorker verdienen de drie meesterwerken het om in één adem vernoemd te worden. Het weze duidelijk dat de film en de Brusselse regisseuse heel hoog aangeschreven staan. Tijdens de lockdown verscheen Jeanne Dielman op verschillende streamingplatforms en misschien hebt u de dvd nog liggen. Maar eigenlijk verdient Akermans baanbrekende filmtaal, met de lang aangehouden, frontale opnames als opvallendste kenmerk, een groot scherm.
En ergens weet u ook wel dat u de hypnotische ervaring geen kans geeft als u thuis even wegloopt om versnaperingen te gaan halen of TikTok te checken, terwijl Delphine Seyrig aardappelen schilt aan een keukentafel. Dus: op naar Studio 5 in Flagey, waar de digitaal gerestaureerde versie van dit meesterwerk tot eind oktober te bewonderen valt.
27/9 > 31/10, Flagey
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.