Baby’s uit de vondelingenschuif stiekem doorverkopen. Om zo’n premisse om te buigen in een warme, ietwat sentimentele familiefilm, moet je van goede huize zijn. En Hirokazu Kore-eda heten.
Twee mannen ontvreemden baby's uit de vondelingenschuif om ze door te verkopen aan koppels met een onvervulde kinderwens. Op een nacht wordt ze betrapt door een jonge moeder die door malafide mensen wordt achternagezeten. Ze wil mee op pad om te checken of haar baby wel goed terecht komt. Op basis van die ingrediënten verwacht je een gemene thriller of een zwaar drama. Maar Hirokazu Kore-eda kookt er liever een lieve, hartverwarmende roadmovie mee. De Japanse regisseur die de Gouden Palm won met Shoplifters week er voor uit naar Zuid-Korea.
Het sentiment en de geringe geloofwaardigheid remmen Broker af. Het erg hoog niveau van fijnzinnige, humanistische parels als Nobody Knows, Still Walking of Like Father, Like Son wordt niet gehaald.
Anderzijds is Kore-eda wel zo’n regisseur van wie je alles wil hebben gezien. Thematisch gaat hij ook niet vreemd. Hij vraagt zich zachtaardig af of familie-lozen een familie kunnen vormen. Het Festival van Cannes was alvast ontroerd en kroonde Song Kang-ho tot beste acteur. Geen jaar te vroeg. De Koreaan blinkt al jaren en jaren uit in parels als Parasite, The Host of Thirst.
Broker loopt in de bioscoop vanaf 7 december