Op 31 mei zou Rainer Werner Fassbinder 75 geworden zijn. Flagey herneemt tot het zover is negen films van het filmgenie dat de mens en naoorlogs Duitsland genadeloos fileerde.
Live Fass, die young: Flagey viert Rainer Werner Fassbinder
Rainer Werner Fassbinder was amper 37 en de jaren 1980 waren nog niet op kruissnelheid toen er een abrupt einde kwam aan een passioneel leven vol seks, drugs, drank en kunst. In die korte tijd in het ondermaanse had hij zo'n veertig films geregisseerd, meestal op basis van een zelf geschreven scenario, dertien toneelstukken, een tv-serie die geschiedenis schreef (Berlin Alexanderplatz) en genoeg essays om een doctoraatsstudent zoet te houden.
De niet in te tomen en manipulatieve kunstenaar zou al lang vergeten zijn, ware het niet dat een groot deel van dat oeuvre amper aan kracht heeft ingeboet. De scorende spits van de Neue Deutsche Welle (zie ook Volker Schlöndorff, Werner Herzog en Wim Wenders) had een lucide, meedogenloze kijk op de mensen, de liefde, West-Duitsland en het morele bankroet dat gepaard ging met het Wirtschaftswunder. Bovenal had hij de gave om die kijk te verwerken in meeslepende films. Tomeloos ambitieus – hij wilde de Shakespeare, Marx of Freud van de cinema zijn – trachtte Fassbinder een groot publiek te bereiken.
Die bitteren Tränen der Petra von Kant is een schitterend melodrama over de turbulente relatie tussen een succesvolle modeontwerpster en een van haar modellen. Angst essen Seele auf, gemodelleerd naar All that heaven allows van Hollywood-virtuoos Douglas Sirk, toont hoe de Duitse samenleving de liefde tussen een eenzame Duitse en een Turkse migrant in de kiem smoort. Het schitterend gefotografeerde Die Sehnsucht der Veronika Voss beeldt de laatste dagen uit van een filmdiva met een duister verleden die niet doorziet hoe een dokteres haar morfineverslaving uitbuit.
Flagey herneemt niet alleen klassiekers: gevorderden kunnen zich wagen aan de broeierige homofilm Querelle, het bikkelharde Faustrecht der Freiheit of Despair, de Engelstalige adaptatie van een roman van Nabokov. Fassbinder durfde de wanhoop in de ogen te kijken en daar kan u rücksichtslos van profiteren.
RAINER WERNER FASSBINDER
3/3 >29/5, Flagey, www.cinematek.be
Lees meer over: Film , Rainer Werner Fassbinder , Cinematek , review
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.