Binnen tien dagen trapt De Munt zijn nieuwe seizoen af met de symbolisch geladen voorstelling Is this the end?, nadat het een halfjaar gesloten bleef door de coronacrisis. Artistiek Directeur Peter De Caluwe heeft een aanvraag ingediend om de helft van zijn schouwburg te kunnen vullen.

De Munt opent zijn seizoen een beetje met de rem op, want Is this the end?, een driedelig “poprequiem” van de Belgische componist Jean-Luc Fafchamps, is een stuk zonder publiek: de opera wordt live gestreamd op 12 en 13 september vanuit De Munt en vermengd met vooraf gemaakte opnames. Het is de aftrap van een ongewoon, maar alsnog mooi najaarsprogramma dat ook live opgevoerde opera’s, concerten, recitals en dans in petto heeft.

“Wij voelen een enorme positieve energie rond ons en zijn klaar om weer te beginnen,” zei directeur-intendant van De Munt Peter De Caluwe in een virtueel persmoment over het seizoen dat hij met veel enthousiasme maar ook realiteitsbesef aansnijdt.

De Caluwe sprak over de moeilijke, onzekere eerste weken tijdens en na de lockdown in maart, maar ook over de veerkracht van zijn organisatie en de gretigheid die hij voelt bij zijn personeel, de artiesten én het publiek om de schouwburg eindelijk weer open te stellen. Dat het publiek wil terugkomen, bewijst het feit dat negentig procent van de abonnementen voor het komende seizoen al verkocht is.

De Munt heeft dan ook grote inspanningen gedaan om zijn programma op de rails te krijgen, ondanks de financiële kater die het door deze crisis hoe dan ook oploopt. Er werden protocollen uitgewerkt over de publieksstromen, in navolging van de sectorgids, nieuwe voorstellingen besteld en geplande stukken aangepast. Zo zal Die tote Stadt, de honderd jaar oude opera van Erich Korngold die eind oktober op de affiche staat, niet opgevoerd worden door 92 maar 57 musici en wordt zijn duur aangepast. Voor het koor is er dan nog geen plaats, zangers op het podium plaatsen is voorlopig nog te moeilijk.

De Munt/Is this the end?

| In 'Dead little girl', het eerste deel van de trilogie 'Is this the end?', vertoeft het hoofdpersonage tussen leven en dood. "Een staat van zijn die heel erg aansluit bij hoe we ons nu voelen," zegt Peter De Caluwe.

De Munt wil wel een beroep doen op de uitzonderingsmaatregel ­- de aanvraag is ingediend - om zijn capaciteit te kunnen optrekken tot 50 à 60 procent van de zaal. De Caluwe hoopt zo 571 mensen op een veilige manier te kunnen ontvangen. En dit langs vier verschillende in- en uitgangen, waarna het publiek telkens met een stoel tussen kan plaatsnemen in de zaal, met mondmasker.

“Wij zijn er redelijk zeker van dat wij deze toestemming zullen krijgen, alleen om het feit dat er geen speld te krijgen is tussen de argumentatie die wij hebben opgezet,” klopte De Caluwe zich op de borst. Hij verwees ook naar de Salzburger Festspiele, waar Elektra van Richard Strauss werd opgevoerd met 110 musici, zonder social distancing, maar met een systeem van bubbels waarin de artiesten, de technici en de muzikanten vertoefden, én uitgebreid testen.

Testing & tracing is de sleutel: om de drie dagen werd iedereen getest,” aldus De Caluwe. “Voor ons zal dat ook een heel belangrijk onderdeel voor onze werking worden.” Ook bij De Munt is dat op punt gezet. Volgende week hoopt De Caluwe daarmee aan de slag te kunnen gaan, wanneer het orkest terugkomt.

"Testing & tracing zal een heel belangrijk onderdeel voor onze werking worden"

Peter De Caluwe, directeur-intendant De Munt

Peter de Caluwe, algemeen directeur-intendant van de Koninklijke Muntschouwburg van Brussel

Maar voorlopig zijn grootse producties zoals Elektra nog uitgesloten in De Munt. Daarom wordt de geplande, wagneriaanse opera De kinderen der zee bijvoorbeeld uitgesteld. Hij wordt vervangen door het beknoptere Der Schauspieldirektor, een luchtig Singspiel van Mozart in beperkte bezetting over een impresario die op zoek moet naar geld om zijn stuk te financieren. Een voorstelling die dus erg aansluit bij de actualiteit.

Het is knap hoe De Munt zich aanpast aan én tegelijk inspeelt op de situatie waarin we ons nu bevinden. Zo moet je ook het vraagteken in de trilogie Is this the end? lezen: een weerspiegeling van het limbo waarin we nu leven. “Wij geloven dat dit niet het einde is,” benadrukte De Caluwe, “maar een nieuw begin.”

Alle info over het nieuwe programma vind je in de seizoensbrochure of op www.demunt.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek , Cultuurnieuws , De Munt , Peter De Caluwe

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni