De surrealistische verdwijning van een tentoonstelling
De tentoonstelling 'Dalí, Magritte, Miró. Het surrealisme in Parijs', is momenteel een megahit in de Fondation Meyeler in het Zwitserse Basel. Sinds de opening van de expo op 10 oktober kwamen er ongeveer 150.000 bezoekers over de vloer van het museum, gebouwd door Renzo Piano.
Er zijn zo'n 250 werken te bewonderen van 40 artiesten. Schilderijen vooral, maar ook tekeningen, beeldhouwwerken, voorwerpen, manuscripten en films. Tot de bruikleengevers behoren internationale topmusea zoals het Metropolitan Museum of Art en het MoMA (New York) de Menil Collection in Houston (Texas), Tate Modern, Thyssen-Bornemisza (Madrid), le Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, het Folkwang Museum (Essen), het Ludwig Museum (Keulen), twee topmusea uit Berlijn, één uit Stuttgart en drie Zwitserse musea. Voorts ook nog een paar privé-verzamelaars.
'Andere inhoud en benadering'
Normaal had de expo in de KMSKB moeten plaatsvinden van 16 maart tot 15 juli. Maar die vlieger gaat niet meer op. "Na veel onderhandelingen en talloze besprekingen aangaande de realisatie van ons project rond het surrealisme, ben ik tot mijn spijt genoodzaakt u mee te delen dat het naar latere datum wordt verschoven," zegt KMSKB-directeur Michel Draguet dinsdag in een persbericht.
"Wij zullen het project, weliswaar met een andere inhoud en benadering, in 2016 opnieuw ter hand nemen en u te gepasten tijde meer informatie hierover verstrekken."
Basel: 'Het ligt niet aan ons'
Draguet voert hiervoor praktische redenen aan. Wat die praktische redenen precies zijn, is niet geheel duidelijk. Volgens de woordvoerster van het KMSKB wilden verschillende bruikleengevers de werken niet langer uitlenen dan voor de duur van de expo in Basel, en was er te weinig tijd om naar evenwaardige alternatieven te zoeken.
Het blijft evenwel vreemd dat een al vorig jaar door het KMSKB aangekondigde expositie plots wordt geschrapt. Want musea kondigen doorgaans geen grote tentoonstellingen aan zonder garanties over de bruiklenen. Te meer daar ook de woordvoerster van de Fondation Beyeler, gecontacteerd door brusselnieuws.be, geen duidelijkheid verschaft. "Het ligt in elk geval niet aan ons," zegt ze stellig. Meer commentaar kan/wil ze niet geven.
In de plaats komt er van maart tot juni een tentoonstelling met als thema het fotografische werk van de Amerikaanse filmregisseur Stanley Kubrick: 'Stanley Kubrick. Fotograaf. Een dialoog met de collecties'.
Verbolgen
Intussen reageert Vlaams parlementslid Yamila Idrissi (SP.A) verbolgen over de afschaffing van de tentoonstelling. Volgens Idrissi is dit het zoveelste bewijs dat het Brussel ontbreekt aan visie en ambitie, zegt ze woensdag in een persbericht . "Internationale studies plaatsen Brussel naast andere steden zoals Parijs, Londen en Rome in de categorie historische wereldsteden, maar het grote probleem is dat Brussel, in tegenstelling tot de andere steden, het aanwezige potentieel niet weet te verzilveren. Het is dringend tijd, dat er wordt nagedacht over de culturele visie en missie van deze stad zodat Brussel eindelijk de plaats kan innemen die het verdient", besluit ze.
De federale culturele instellingen
Lees meer over: Cultuurnieuws , De federale culturele instellingen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.