Brusselse regering voorziet steunpremie van 3.000 euro voor taxisector

ZM
© BRUZZ - Belga
12/05/2021

De Brusselse regering kent een nieuwe steunpremie van 3.000 euro toe aan de taxisector en de verhuurders van voertuigen met bestuurder (VVB). Na de twee voorgaande premies van samen 6.000 euro in april en december 2020, moet deze nieuwe premie de klap van de coronacrisis in de sector wat verlichten.

“Ondanks de geleidelijke versoepelingen die sinds mei door de federale en de gewestelijke overheid zijn doorgevoerd, blijft deze sector zwaar lijden onder de nog steeds geldende beperkingen voor culturele, sociale en feestevenementen, het vervroegde sluitingsuur van de bars en restaurants en de sterke terugval van het zaken- en vrijetijdstoerisme”, dat communiceert de Brusselse regering.

Naast deze premie voorziet de Brusselse regering ook nog een Tetra-premie voor mensen uit de sector die voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals omzet en een registratie onder NACE-code 49.320. Personen die de Tetra-premie al hebben ontvangen komen ook niet meer in aanmerking.

Taxibedrijven slepen overheden voor rechter om coronasteun

Verschillende taxibedrijven bereiden een klacht voor tegen de federale en de gewestelijke overheden, omdat ze vinden dat ze niet genoeg coronasteun hebben gekregen. Dat meldt het vakblad Taxipro.be en het nieuws wordt bevestigd door taxifederatie GTL, die de klacht coördineert.

De taxisector vindt dat hij oneerlijk is behandeld door de overheden ten opzichte van sectoren die verplicht de deuren moesten sluiten. Dat was niet het geval voor de taxibedrijven, waardoor zij op minder steunmaatregelen een beroep konden doen dan spelers uit bijvoorbeeld de horeca-, de evenementen- of nog de reissector.

"Maar dat zijn net allemaal onze klanten", zegt Pierre Steenberghen, de secretaris-generaal van GTL. "Wij hangen volledig af van het nachtleven, de horeca, het reizen, de congressen en beurzen enzovoort."

Naast bepaalde soorten steun gevallen

De taxisector werd ook niet erkend als rechtstreekse leverancier van verplicht gesloten sectoren, aldus nog Steenberghen, omdat de taxichauffeurs niet aan die sectoren factureren. "Daardoor zijn we naast bepaalde soorten steun gevallen", zoals RSZ-compensatie.

Nochtans hakt de coronacrisis er nog altijd zwaar in bij de sector, klinkt het. Personeel zit op tijdelijke werkloosheid, maar de vaste kosten van de bedrijven blijven doorlopen. "Ook taxibedrijven die voor corona gezond waren en goed hadden gespaard, komen nu in de problemen", zegt Steenberghen.

Volgens de GTL-topman scharen taxibedrijven uit het hele land zich achter de klacht, zowel zelfstandigen als bedrijven met tientallen voertuigen. De klacht zal eerstdaags worden ingediend bij de Franstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel, en zal gericht zijn tegen de federale, de Vlaamse, de Brusselse en de Waalse overheid. Welke schadevergoeding de bedrijven precies zullen eisen, wil hij nog niet prijsgeven.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni