| De haven van Brussel. (archief)

Toekomst Haven van Brussel: verdubbeling containertrafiek en meer banen

© Belga
12/07/2023

De raad van bestuur van de Haven van Brussel heeft woensdag de dienstenconcessie voor de uitbreiding en uitbating van de containerterminal en de ontwikkeling van een logistieke zone verleend aan Van Moer Logistics. Dit voor een periode van twintig jaar, waarbij een verlenging van tien jaar mogelijk is. Het verlenen van de concessie moet uitmonden in een uitbreiding van de terminal van 1,67 hectare tot een gebied van 6 hectare.

In aanwezigheid van Brussels minister van Leefmilieu en Klimaattransitie Alain Maron (Ecolo), CEO van Van Moer Logistics Jo Van Moer en Caroline Hermanus, adjunct-directrice-generaal van de Haven van Brussel, werden de toekomstplannen woensdag uit de doeken gedaan.

Het verlenen van de concessie moet uitmonden in een uitbreiding van de terminal van 1,67 hectare tot een gebied van 6 hectare. Hierbij hoort een financiële injectie van het bedrijf van 23,5 miljoen euro gedurende de concessieperiode. Van Moer Logistics neemt de verstevigingswerken van de kaaimuren op zich, die in lengte zullen verdubbelen. Het bedrijf neemt daarbij ook de huidige portaalkraan over en plant de bouw van een tweede, nieuwe portaalkraan op de kaai.

De uitbreiding moet de Brusselse containertrafiek en logistieke activiteiten in een periode van tien jaar geleidelijk doen verdubbelen. Tegen 2032 moeten er 127.000 twintigvoetcontainers (TEU, TEU, een standaardmaat voor containers, red.) langs de terminal passeren, ten opzichte van de 57.000 TEU in 2022.

De bijhorende 'modal shift' moet het goederentransport wegleiden van de weg richting waterwegen en treinsporen. Een plan dat volgens concessiehouder Van Moer Logistics ook de werkgelegenheid zal ten goede komen en 144 banen moet opleveren voor de Brusselaars.

Goederenstromen zullen hierdoor steeds meer over het water plaatsvinden. Dit is ook een echte meerwaarde om de levenskwaliteit in Brussel te verbeteren.

Alain Maron (Ecolo), minister van Leefmilieu

20221028 Alain Maron (Ecolo), minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie

'Minder geluidsoverlast, schonere lucht'

Minister Maron hoopt "met deze concessie een belangrijke stap richting een meer duurzame stadslogistiek te zetten". "Elke Brusselse inwoner genereert een transport van 40 ton goederen per jaar. Dankzij deze nieuwe containerterminal zullen deze goederenstromen steeds meer over het water plaatsvinden. Minder vrachtwagens betekent minder geluidsoverlast en een schonere lucht", aldus Maron. "Dit is een echte meerwaarde om de levenskwaliteit in Brussel te verbeteren."

Ook Jo Van Moer, oprichter en gedelegeerd bestuurder van Van Moer Logistics is tevreden over het verkrijgen van de concessie. "Dankzij deze concessie zullen we onze ambities op het vlak van stedelijke distributie kunnen verwezenlijken via de Haven van Brussel, een belangrijke stap in onze intermodale strategie", zegt Van Moer, die de uitbating van de containerterminal in 2021 verkreeg na een overname.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Economie , haven brussel , van moer logistics , Alain Maron , uitbreiding haven , terminal , containertrafiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni