De advocaten van Client Earth noemen de dieselban van milieuminister Céline Fremault (CDH) "niet ambitieus genoeg". "We hebben een ambitieuze aanpak nodig, maar dan wel nu."
'Dieselban tegen 2030 niet ambitieus genoeg'
Lees ook: Brussel bant diesel tegen 2030
Client Earth is een advocatenbureau dat samen met vijf Brusselaars de regering voor de rechter sleept, omdat die de luchtvervuiling niet genoeg zou aanpakken. En ook al is de dieselban volgens advocaat Ugo Taddei een "positief signaal", toch gaat het princiepsakkoord niet ver genoeg. Meer nog, de advocaten van Client Earth zien niet in hoe de ban de luchtvervuiling op korte termijn zal verbeteren.
"Parijs en Rome hebben een dieselban in 2024 aangekondigd," klinkt het in een persbericht. "Er is geen reden waarom Brussel niet hetzelfde kan doen. De hoofdstad van Europa zou het voorbeeld moeten stellen, in plaats van de hakken in het zand te zetten."
De actiegroep Client Earth sleepte de Brusselse regering in november 2017 voor de rechter omdat de regering volgens hen de luchtvervuiling onvoldoende aanpakt. De rechter besliste in december om advies te vragen aan het Europees Hof van Justitie.
"We hebben een ambitieuze aanpak nodig, maar dan wel nu. De lage-emissiezone in Brussel weert oude diesels pas volledig tegen 2025. Deze nieuwe dieselban tegen 2030 verandert in de realiteit niets aan de vervuilde lucht die Brusselaars elke dag inademen", klinkt het.
Ontkenningsfase
Groen-parlementslid Anniemie Maes laat intussen weten dat ze de dieselban een stap in de goede richting vindt, maar is verontwaardigd is over de houding van minister-president Rudi Vervoort (PS) Die liet uitschijnen dat de ban nog niet verworven is.
"Vervoort negeert volledig de reactie van de Brusselaars aan de schoolpoorten," aldus Maes, voor wie de minister-president nog steeds in een 'ontkenningsfase' zit.
Te vroeg
Automobilistenvereniging Touring vindt de vooropgestelde datum van 2030 dan weer veel te vroeg. "Bedrijven en particulieren kunnen op die korte tijd hun wagen niet afschrijven," klinkt het in de krant La Dernière Heure. De deadline zou enkel zin hebben, als die gepaard zou gaan met fiscale maatregelen en uitgebreide steun voor alternatieve vervoersopties.
De Brusselse werkgeversorganisatie Beci is het daar niet mee eens. "Het klopt dat we de voorbije jaren te veel dieselwagens hebben gebouwd en de mensen hebben aangemoedigd ze te kopen, maar in 2030 zal de markt volledig vernieuwd zijn," klinkt het.
Luchtkwaliteit
Lees meer over: Brussel , Milieu , Luchtkwaliteit , luchtvervuiling , Céline Fremault , client earth
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.