Brandstof tanken in een tankstation

| Diesel wordt properder, stelt BPF.

Petroleumfederatie: ‘Dieselban is niet nodig’

LV
© BRUZZ
07/07/2019

De nieuwste dieselvoertuigen halen vlot de Europese uitstootnormen, stelt de Belgische Petroleumfederatie. Maar een betere luchtkwaliteit doet nog niets aan de klimaatcrisis.

Milieuorganisaties dringen er bij de toekomstige Brusselse regering op aan om werk te maken van een verbod op wagens met verbrandingsmotor tegen 2030. De Belgische Petroleum Federatie (BPF) is daar niet over te spreken. De woordvoerder van de petroleumsector argumenteert dat de uitstoot van dieselvoertuigen de komende jaren immers flink zal dalen door de vernieuwing van het wagenpark.

“De nieuwste generatie dieselauto’s voldoet ruim aan de emissiegrenswaarden en tegen 2030 zullen zij een grote meerderheid van het dieselwagenpark uitmaken,” stelt Jean-Benoît Schans. “Een algemene dieselban is dus onnodig en onverantwoord.”

De BPF roept de regeringsonderhandelaars op om te kijken naar de feiten en zich niet te laten leiden door ideologie. “De moderne dieselvoertuigen verdienen een plaats op onze wegen en in de LEZ omdat ze de luchtkwaliteitsnormen respecteren”, klinkt het. “Beleidsmakers mogen zich niet baseren op emotionele argumenten en moeten zich bewust zijn van de wetenschappelijke realiteit.”

LEZ strenger maken

Maar kloppen de feiten van de BPF? “Testen in realistische rijomstandigheden wijzen er inderdaad op dat de allernieuwste diesels voldoen aan de EURO6-norm voor stikstofoxiden (NOx) van 80 milligram/km”, zegt luchtkwaliteitspecialist Frans Fierens van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel) aan BRUZZ. “Ze hadden wel al moeten voldoen aan die norm vanaf 2014.”

Tegelijk worden echter nog steeds vragen gesteld over testomstandigheden. Die houden bijvoorbeeld geen rekening met vriesweer, terwijl de uitstoot dan groter is. Daarnaast is er de vraag of we kunnen wachten op een betere luchtkwaliteit.

“Er rijden nog veel oudere wagens rond die tot 1000mg/km en meer stikstofoxide uitstoten, veel meer dan de wettelijke grens van 180 mg/km (euro 5) en 80 mg/km (euro 6)”, zegt Fierens. “Die zou je eigenlijk nu al moeten verbieden door de LEZ sneller strenger te maken.”

Klimaatcrisis

Naast de luchtkwaliteit is er natuurlijk ook nog de klimaatcrisis. De bovenvermelde uitstootnormen zeggen niets over CO², het belangrijkste broeikasgas. Op dat vlak scoort diesel traditioneel beter dan benzine en in de toekomst krijgen we koolstofarme diesel die nog beter zal zijn voor het klimaat, argumenteert de Petroleumfederatie.

Maar dat zal veel te laat zijn om de doelstellingen van het akkoord van Parijs te halen, klinkt het dan weer bij ngo Transport & Environment. “Zonder het bannen van alle voertuigen met verbrandingsmotor kunnen we een klimaatcatastrofe niet vermijden”, zegt Jens Müller. “Dat verbod moet er ten laatste zijn in 2035. Steden moeten het voortouw nemen omdat het makkelijker en urgenter is omwille van de luchtkwaliteit.”

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Milieu , Wetenschap , Luchtkwaliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni