De kwaliteit van de lucht die kinderen inademen op weg naar school kan en moet beter. Dat zegt Test Aankoop op basis van een steekproef bij drie gezinnen in Brussel, Namen en Gent. De consumentenorganisatie nam de luchtkwaliteit op de schoolroutes van die gezinnen onder de loep en stelde vast dat kinderen zowel te voet als op de fiets en in de auto een "giftige cocktail" inademen.
'Te veel fijn stof op de weg naar school'
Test Aankoop onderzocht aan hoeveel fijn stof de kinderen blootgesteld werden op weg naar school. Ze analyseerden de luchtkwaliteit op de schoolroutes van drie gezinnen in een semi-stedelijke omgeving van Brussel (met de auto), Gent (op de fiets) en Namen (te voet).
In Brussel ging het om een gezin uit Molenbeek waar de auto in een parkeergarage staat en de autorit zo'n drie minuten duurt. Vooral in de parkeergarage bleek de concentratie fijn stof te hoog.
Uit de test blijkt ook dat de lucht in de auto het gezondst is. Dat komt volgens Test Aankoop omdat nieuwe wagens uitgerust zijn met doeltreffende filters.
'Teken aan de wand'
Grote algemene conclusies kunnen er uit de steekproef van Test Aankoop niet getrokken worden. Toch noemt de organisatie de resultaten een "teken aan de wand".
"Op zowat het hele traject van de gezinnen troffen we hoge concentraties fijn stof in de lucht aan, zeker tijdens de spits in de omgeving van de drie scholen. Na de rush van het spitsuur lagen de concentraties in alle drie de gevallen beduidend lager", stelt Test Aankoop.
'Ingrepen nodig'
Test Aankoop wijst op de gezondheidsrisico's van de luchtvervuiling. "Fijn stof heeft zelfs bij lage concentraties een impact op de gezondheid. Aangezien er volgens de WHO geen veilige drempel bestaat, moet er zo weinig mogelijk vervuiling in de lucht zitten", klinkt het.
Daarom dringt de consumentenorganisatie aan op een reeks ingrepen. Zo moet er dringend een einde gemaakt worden aan het stilstaan voor de schoolpoort en moet het verbod op het blijven staan met een draaiende motor gehandhaafd worden. Ook de snelheidslimiet in de zone 30 moet beter gecontroleerd worden, er moeten meer lage-emissiezones komen en er moeten verkeersbeperkingen komen in wijken waar scholen zijn.
Lees meer over: Brussel , Milieu , Mobiliteit , luchtkwaliteit , Test-Aankoop
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.