Sinds januari 2018 zijn er 650 boetes voor inbreuken in de lage-emissiezone uitgeschreven. Daarvan is intussen zo'n veertig procent effectief betaald. Dat blijkt uit cijfers die BRUZZ opvroeg bij Brussel Leefmilieu.
Amper 200-tal boetes voor lage-emissiezone geïnd
Sinds januari 2018 mogen dieselwagens zonder Euronorm of met Euronorm 1 het Brussels Gewest niet meer binnen. De boetes, 350 euro per inbreuk, werden wel pas na een gedoogperiode van negen maanden uitgeschreven, vanaf oktober dus.
Uit cijfers die BRUZZ opvroeg blijkt dat sinds de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) 650 boetes uitgeschreven werden, 517 in 2018 en 133 in 2019. Daarvan werden er intussen zo'n tweehonderd effectief betaald. Dat levert het Gewest 85.292,1 euro op.
Het bedrag is niet rond omdat er extra kosten zijn verbonden aan de herinneringen, en omdat sommige mensen de boetes in schijven betalen. Brussel Leefmilieu laat ook weten dat de chauffeurs twee maanden de tijd hebben om de boete te betalen.
Tien miljoen in Antwerpen
Ter vergelijking, tijdens de eerste maanden van de lage-emissiezone in Antwerpen werden er dagelijks 266 chauffeurs beboet, goed voor een bedrag van meer dan tien miljoen euro.
Vanaf januari 2019 zijn de voorwaarden van de LEZ in Brussel verstrengd. Nu mogen ook auto's met dieselnorm Euro 2 en auto's die rijden op benzine Euro 0 en 1 het gewest niet meer binnen. Ook nu is er een overgangsfase zonder boetes (voor de strengere normen, red.), die loopt af op 1 april.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , LEZ , lage-emissiezone , Leefmilieu Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.