De laatste maanden veroorzaakte het Brusselse circulatieplan Good Move veel commotie. Sommige gemeentes besloten daarop het plan terug te draaien. Volgens de Brusselse bouwmeester Kristiaan Borret hebben de besturen "te snel toegevingen gedaan". Dat zegt hij in La Libre.
Brusselse bouwmeester over Good Move: 'Gebrek aan moed bij burgemeesters'
Lees ook: Bomen, cafés en een tuin: nieuwe Jamarlaan aan Zuidstation krijgt 1 rijstrook per richting
Borret is uitgesproken voorstander van Good Move, het gewestelijke mobiliteitsplan dat de Brusselse wijken autoluw wil maken. "Je hoeft geen bouwmeester te zijn om te beseffen dat de druk van de auto in Brussel, in vergelijking met andere steden, veel te groot is", zegt hij maandag in de Franstalige krant La Libre.
De laatste maanden leidde de invoering van de nieuwe circulatieplannen in verschillende Brusselse gemeentes tot (gewelddadig) protest. Dat gebeurde onder meer in Kuregem (Anderlecht), Schaarbeek en Jette. "Maar dat is klassiek in stadsplanning: iedereen is voor een betere toekomst, totdat de eigen gewoontes moeten veranderen. Ik ken geen enkel mobiliteitsplan dat zonder weerstand werd uitgevoerd."
Testperiodes
De weerstand tegen het plan, zou geen obstakel mogen zijn, vindt Borret. "Er is een gebrek aan moed en er werden te snel toegevingen gedaan. De testperiodes dienen net om mensen eraan te laten wennen, om hen in staat te stellen zich aan te passen."
Na verloop van tijd neemt de weerstand sowieso af, weet Borret. "Hetzelfde gebeurde met de voetgangerszone in het centrum, waar het beleid goed standhield. Daarom moeten de testperioden lang genoeg duren om de resultaten te kunnen evalueren. Die testen werden echter te vroeg stopgezet."
"Iedereen is voor een betere toekomst, totdat je je eigen gewoontes moeten veranderen"
Borret verwijst ook naar Gent en Leuven, twee succesverhalen. Met dat verschil: beide steden gebruiken camera's die nummerplaten herkennen als verkeersfilters. "Bewoners hebben er meer rechten dan anderen. Zij kunnen die filters passeren, maar alle anderen niet. In Brussel zijn de filters fysiek, vaak gemaakt van betonblokken. En dus worden alle auto's gelijk behandeld, zelfs de bewoners kunnen er niet door."
Volgens Borret is dat een van de verklaringen van de weerstand. "De eerste doelstelling van Good Move is het ontmoedigen van transitverkeer, maar de mensen in de buurt zijn geen transitverkeer, want die keren naar huis."
Openbare ruimte verbeteren
Borret stelt voor om met de BMA (Bouwmeester Maître Architecte) een handje toe te steken. "Laat ons een aanbesteding uitschrijven voor de oprichting van een team van ontwerpers van de openbare ruimte, dat ter beschikking staat van de gemeenten, voor de uitvoering van middelgrote herinrichtingsprojecten, kleine pleinen, en straten."
Op die manier zouden de burgers niet enkel het idee hebben dat hun autoverkeer wordt beperkt, maar krijgen ze ook een verbetering van de openbare ruimte. "Maar het dossier sleept al twee jaar aan bij Brussel Mobiliteit en het is nog steeds niet gelanceerd", zegt Borret.
Good Move
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Good Move , Kristiaan Borret , Brusselse bouwmeester , circulatieplan , Good Move