Het nieuwe circulatieplan in de Vijfhoek volgens GoodMove

| Het nieuwe circulatieplan in de Vijfhoek volgens GoodMove.

Brusselse gemeenteraad keurt circulatieplan Vijfhoek goed

© Belga
22/02/2022

De Brusselse gemeenteraad heeft maandagavond met een grote meerderheid het licht op groen gezet voor het nieuwe circulatieplan voor de Vijfhoek van de hoofdstad. De bedoeling van het nieuwe circulatieschema is het transitverkeer in de drukbezochte en bewoonde wijken van de binnenstad te verminderen en meer plaats te geven aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

Over het plan van schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) is de voorbije week al wat inkt gevloeid. Bedoeling is om van de Brusselse Vijfhoek een verkeersluwe zone te maken. Minder doorgaand verkeer en meer ruimte voor de zwakke weggebruikers en het openbaar vervoer zijn de rode draden.

Verplaatsingen met de wagen in de binnenstad blijven wel mogelijk, maar het wordt moeilijker om de stad te doorkruisen. Zoals bij circulatieplannen in andere autoluwe steden, wordt het autoverkeer systematisch naar de binnenring geleid volgens het principe van verkeerslussen.

PVDA stemt tegen

Vanuit de oppositie stemde de PTB/PVDA tegen. Die partij noemt het plan nefast voor werknemers die hun auto nodig hebben om zich te verplaatsen en vreest dat de al verzadigde binnenring nog meer vast zal komen te zitten en dat ten nadele van de plaatselijke bevolking.

De MR/Open Vld-fractie onthield zich bij de stemming. De liberalen vinden dat de Brusselaars meer nood hebben aan een handelsplan dan aan een circualtieplan dat de toegankelijkheid van het centrum voor autogebruikers vermindert.

CD&V en cdH toonden zich dan weer tevreden dat er tien jaar na het plan van voormalig cdH-schepen Christian Ceux alsnog gekozen wordt voor verkeerslussen om het doorgaand verkeer te beperken.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni