Nu de werken aan metro 3 vertraging hebben opgelopen, is het tijd om het hele project stil te leggen. Dat vinden 21 Brusselse organisaties die zich inzetten voor de leefbaarheid in de stad, zoals Bral, IEB en Save Tram 55. "Ons voorstel brengt bijna geen kosten met zich mee en bouwt verder op de werken die al gedaan zijn."
Brusselse organisaties willen metro 3 schrappen en tramnetwerk uitbreiden: 'Amper meerkost'
Lees ook: Ruwbouw metrostation Toots Thielemans na vier jaar bijna afgerond, bezoekers zondag welkom
De bouw van metro 3 loopt vertraging op nu blijkt dat de ondergrond zompig is. Verder graven brengt enorme kosten met zich mee. Bouwheer MIVB dreigt met juridische stappen en dwangsommen tegen de betrokken maatschappijen. Als oplossing wordt zelfs de afbraak van het historische Zuidpaleis gesuggereerd.
Maar volgens de 21 Brusselse middenveldorganisaties en actiegroepen – die hun krachten hebben gebundeld in het Platform Avanti! - is er nog een derde optie. Tijdens een persconferentie aan premetrostation Albert lichtten ze donderdagmiddag hun voorstel toe aan de pers.
Netwerk trams en premetro's herdenken
Grofweg zijn er drie tram- en premetrolijnen die drastisch zouden moeten veranderen. Samen zouden ze – volgens de bepleiters – ruimschoots het comfort goedmaken dat de komst van metro 3 met zich mee zou brengen. Sterker nog: hun voorstel zou beter aansluiten op de vragen en de noden van de Brusselaar.
In verschillende Brusselse wijken roept de komst van metro 3 protest op. Denk aan de handelaars rond metro Lemonnier - die ook deel uitmaken van de Platform Avanti! - net als de bewoners van de Schaarbeekse Colignonwijk en het collectief dat tram 55 wil behouden.
Dat zit zo: wie met de metro van Bordet naar het zuiden van Brussel zou reizen, zou ook tijd winnen. Maar op het noordelijke traject van metro 3 - tussen Rogier en Bordet - is de winst minder groot. Sommige bewoners zouden er qua dienstverlening zelfs op achteruit gaan, beargumenteert het collectief 'Save Tram 55'.
"Veel mensen die langs de tramlijn wonen, zijn bejaard of hebben kinderen in een buggy. De metro is niet te doen voor deze mensen. De tram heeft 15 haltes, en de metro krijgt er 7. Ook schoolgaande kinderen reizen zonder ouders één of twee haltes mee naar school. De metro zou hun halte overslaan," zegt Bea Suys van de actiegroep.
"Veel mensen die langs de tramlijn wonen, zijn bejaard of hebben kinderen in een buggy. De metro is niet te doen voor deze mensen"
Platform Avanti! stelt wijzigingen voor op drie trajecten. In de eerste plaats zou tram 55 behouden blijven en zelfs worden uitgebreid van Rogier naar Albert. Dat is een verbetering ten opzichte van vandaag, doordat Brusselaars niet meer hoeven over te stappen. Dat is een voordeel voor iedereen die slecht ter been is, klinkt het.
Een tweede belangrijke wijziging is de fusie van tram 3 en tram 7. De nieuwe tram 7 zou vertrekken vanuit Heizel en na Vanderkindere in Ukkel doorrijden tot het Noordstation om zo een lus door Brussel te maken. Ook hier zouden mensen minder vaak overstappen dan vandaag.
Een derde voorstel is om lijn 3 en 4 – die nu al grotendeels hetzelfde traject afleggen – samen te voegen. Dat is efficiënter, stelt Platform Avanti! In het noorden zal de lijn opsplitsen richting Esplanade enerzijds en het Militair Hospitaal anderzijds.
'Weinig extra investeringen'
Volgens de laatste raming gaat de bouw van metro 3 ruim 2,65 miljard euro kosten. Enorm veel geld voor een project "dat bijna geen enkele extra halte bedient," beteurt Thyl Van Gyzegem van Inter Environment Bruxelles. "Wat wij voorstellen is een project dat de hele wijk bedient en bijna geen meerkost met zich meebrengt. Geen vergunningen, geen investeringsbudgetten, gewoon een reorganisatie."
De werken die de MIVB op dit moment al uitvoert voor de komst van de metro, zouden niet voor niets zijn, beargumenteert Van Gyzegem. Het vernieuwde metrostation Albert kan bijvoorbeeld dienen als terminus voor Tram 55. De extra ruimte in het metrostation zou daarom zeker gebruikt worden.
Voorlopig heeft Platform Avanti! het voorstel nog niet aan de MIVB voorgelegd. Wel hopen de organisaties dat er een debat op gang komt. 'Save Tram 55' verzamelde bovendien meer dan duizend handtekeningen met een petitie. Daarmee wil het collectief het debat in het Brussels Parlement aanzwengelen via een burgerinterpellatie.
De MIVB kijkt uit naar het moment dat ze volledige studie zal ontvangen. Daarna zal de maatschappij snel met een reactie komen op de plannen van Platform Avanti!
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Platform Avanti! , Metro 3
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.