De burgemeesters van de westelijke gemeenten in Brussel vragen van het gewest om de onveiligheid op de Leopold II-laan dringend aan te pakken na een reeks pijnlijke ongevallen. "Beperk de snelheid tot 30 km per uur en stel de verkeerslichten op elkaar af."
Burgemeesters klagen onveiligheid Leopold II-laan aan: 'Beperk snelheid tot 30 km per uur'
Een fietser die aan Simonis onder een wagen belandt, twee personen die hardhandig aangereden worden door een bus, geregeld opstoppingen door accidenten: de burgemeesters van Jette, Sint-Agatha-Berchem, Koekelberg, Ganshoren en Molenbeek vragen om de verkeersregels aan te passen op de Leopold II-laan, tussen de Basiliek van Koekelberg en het IJzerplein. De vele incidenten nopen tot dringende maatregelen, luidt het.
Daarom schreven de burgemeesters voor de kerstvakantie een gezamenlijke brief naar Elke Van den Brandt (Groen), als minister bevoegd voor Mobiliteit in Brussel.
Volgens Ahmed Laaouej (PS) van Koekelberg is de brief de zoveelste poging tot toenadering. "Ik wacht al meer dan een jaar op concrete acties, tot nu toe zonder enig resultaat." Laaouej noemt de situatie bijgevolg "simpelweg onaanvaardbaar."
Ook Christian Lamouline (Les Engagés) van Sint-Agatha-Berchem deelt hetzelfde onbegrip. "Gevarenzones dienen aangepakt te worden. Toch niet meer dan logisch?"
'Op korte termijn beterschap in zicht'
Van den Brandt pareert de kritiek. Zo werd Ribeaucourt het afgelopen jaar al als "zwarte punt" weggewerkt. "En in 2023 wordt de heraanleg van IJzer en Sainctelette voorzien", luidt het.
Het kabinet laat aan BRUZZ ook weten dat de regering een oriëntatienota heeft uitgewerkt voor het geheel van de Leopold II-laan, "met onder meer aparte fietsinfrastructuur", klinkt het. "Er komt dus op korte termijn beterschap."
Annie Cordytunnel
Maar een veiligere omgeving komt er niet alleen door een aanpassing van de infrastructuur, ook de snelheid van het wagenverkeer moet lager, klinkt het als uit één mond bij de burgemeesters. De snelheidslimiet in de Annie Cordytunnel en in het bovengrondse gedeelte op de Leopold II-laan is vandaag 50 kilometer per uur. 30 is beter, luidt het. "Overal in Brussel geldt 30 kilometer per uur, maar niet op de drukste delen van de laan", zegt Laaouej. "Dat is verwarrend voor de weggebruiker."
Ondanks de kritiek deelt Van den Brandt die bezorgdheid. Daarom spreekt het kabinet over een "positief voorstel", zeker "met name rond de buurt van Simonis."
Om dat snel te kunnen afdwingen kan gebruik gemaakt worden van de trajectcontrole in de tunnel, maar dan moeten de camera's eerst werken. En dat is momenteel niet het geval.
"Alle toestellen zijn geïnstalleerd", bevestigt het kabinet. "Het is enkel wachten op de goedkeuring van de betrokken burgemeesters."
Verkeerslichten afstellen
Een ander kritische punt dat dringend moet aangepakt worden aldus de burgemeesters: de verkeerslichten. Die zijn niet juist afgesteld, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. En dan vooral die aan het begin van de tunnel. "Als het verkeerslicht op groen springt voor de voetgangers, dan is het automatisch ook groen voor de chauffeurs die de tunnel willen inrijden", geeft Jean-Paul Van Laethem (Les Engagés) van Ganshoren als voorbeeld.
Nood aan globaal plan
Maar het mag niet bij die enkele maatregelen blijven, vinden de burgemeesters, de minister moet met een globaal plan afkomen dat alles aanpakt. En liever vandaag nog dan morgen.
Volgens de politiezone West vonden vorig jaar 25 ongevallen plaats op de Leopold II-laan, tussen het Simonisplein en het IJzerplein. Dat is een verdubbeling in vergelijking met het jaar ervoor, toen het er 12 waren.
Lees meer over: Ganshoren , Jette , Koekelberg , Sint-Agatha-Berchem , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Veiligheid , Jean-Paul Van Laethem , Elke Van den Brandt , Christian Lamouline , Ahmed Laaouej , leopold-II-laan , Annie Cordytunnel