In de toekomst mogen Brusselse parkings van privéuitbaters niet langer vaste parkeerplaatsen verschaffen aan werknemers uit de dienstensector. Die maatregel legt Leefmilieu Brussel op in de hoop dat zo meer pendelaars hun auto thuis zullen laten. De Interparking aan de Grote Markt voert het verbod - met tegenzin - meteen al in.
Geen vaste parkeerplaatsen meer in Brusselse parkings
De privéuitbaters van de parkings worden door het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing (BWLKE) verplicht om elke 15 jaar hun leefmilieuvergunning te vernieuwen. Bij die vernieuwing zal Leefmilieu Brussel de uitbaters vragen om de vaste parkeerplaatsen voor werknemers uit de tertiaire sector op te heffen. Het gaat dus om een maatregel die geleidelijk aan voelbaar zal worden.
De plaatsen in openbare parkings worden veelal gereserveerd door bedrijven voor hun personeel. Mensen die in de buurt werken, maar elders wonen, dus. “Pendelaars zijn goed voor zo’n 200.000 auto’s die elke dag Brussel binnenrijden,” zegt woordvoerster Pauline Lorbat van Leefmilieu Brussel. "Deze maatregel was de enige actie die het Brussels Gewest kon ondernemen om dit soort pendelaars te verminderen.
Doordat er geen verzekerde parkeerplaats is, zouden werknemers sneller voor meer klimaatvriendelijke alternatieven kiezen zoals carpooling, de fiets of het openbaar vervoer, is de logica.
'Discriminerende regel'
Leefmilieu Brussel vraagt de openbare parkings om een keuze te maken. Ofwel fungeren ze uitsluitend als 'kantoorparkings' met alle bijkomende verplichtingen, zoals milieutaksen, van dien of ze verwijderen hun vaste plaatsen door ze niet langer te reserveren voor mensen die van en naar het werk reizen.
Interparking Grand Place liet al weten aan zijn vaste abonnees dat ze vanaf 1 juli 2019 niet langer gereserveerde plaatsen zullen verschaffen. “We kunnen niet controleren wie welke job uitoefent, daarom hebben we besloten om voor iedereen de vaste plaatsen af te schaffen”, zegt Patrick Minnaert, operationeel manager bij Interparking. Na 1 juli kunnen abonnees er wel nog steeds parkeren, maar hun vaste plaats zijn ze kwijt. Bij Interparking zijn ze allerminst opgezet met de nieuwe regels. "Ik ken geen enkele andere stad in de wereld die zo'n discriminerende maatregel invoert."
Leefmilieu Brussel juicht dit toe. “Het zal de wijk nieuw leven inblazen en revitaliseren voor toerisme, cultuur en handel en bovendien pendelaars aanmoedigen om duurzame oplossingen te zoeken voor hun dagelijkse uitstapjes”, aldus Lorbat.
In een eerste versie van dit artikel stond dat het gaat om alle openbare parkings, maar het betreft de parkings die beheerd worden door privéuitbaters zoals Interparking. De nieuwe maatregel gaat ook pas van start wanneer een parking zijn vergunning moet vernieuwen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Interparking , parking , Leefmilieu Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.