De gemeente Anderlecht geeft een negatief advies over het gewestelijk project voor de Pierre Marchantbrug. Het Brussels Gewest wil de brug definitief omtoveren tot ontmoetingsplek, maar de steun van de gemeente zal ze niet krijgen.
Gemeente Anderlecht wil niet weten van autovrije Pierre Marchantbrug
Autoverkeer is al sinds 2014 niet toegelaten over de Pierre Marchantbrug, omdat die instabiel zou zijn. Sindsdien wordt de brug, die de Vaartdijk met de Biestebroekkaai verbindt, voornamelijk gebruikt door voetgangers en fietsers. De voorbije jaren was het ook steeds vaker een ontmoetingsplek voor buurtbewoners.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om auto's opnieuw toe te laten op de brug, maar begin dit jaar diende Brussel Mobiliteit een vergunningsaanvraag in om auto's definitief te weren. Volgens het plan dat de gewestadministratie in opdracht van Brussels minister Elke Van den Brandt (Groen) indiende, zou de Pierre Marchantbrug een fiets- en wandelbrug blijven. Vast straatmeubilair zou dan voor het karakter als ontmoetingsplek zorgen.
Op 7 februari liep het openbaar onderzoek naar de plannen af en vandaag stemde het college van Anderlecht over het gewestelijk voorstel. PS, Les Engagés en Défi stemde tegen dat plan, Vooruit onthield zich. Alleen Ecolo en Groen stemden voor het voorstel om autoverkeer definitief te weren. Dat betekent dat het Anderlechtse college een negatief advies zal geven.
'Uniek project'
"Het resultaat van de stemming is dat de gemeente een advies zal geven voor een autobrug, en tegen een ontmoetingsbrug," zegt schepen van Mobiliteit Susanne Müller-Hübsch (Groen) teleurgesteld. "Het is triest dat deze kans aan ons voorbij gaat. We hadden als gemeente kunnen duidelijk maken dat we net projecten met kwalitatieve openbare ruimte willen creëren."
"Het is altijd gemakkelijk om tegen een project te zijn, maar de mobilisatie die we de laatste tijd gezien hebben, is echt indrukwekkend," aldus de schepen. Zo toonden buurtbewoners hun steun met onder meer een petitie. "Als schepen van Anderlecht was dit een kleine droom, want onze gemeente verdient zo een uniek project. Wie kan zeggen dat ze een ontmoetingsbrug heeft?"
Binnen het college zijn de groenen vooral ontgoocheld over hoe nipt de stemming was. Er waren vier stemmen voor en vier tegen, al had die ene onthouding geen verschil gemaakt, want bij een gelijke score zou de stem van de burgemeester doorslaggevend zijn.
'Symbooldossier'
Volgens Elke Roex (Vooruit), in Anderlecht schepen van Financiën, Economie en Handel, is het project voor de Pierre Marchantbrug een symbooldossier geworden dat voor meer verdeeldheid dan verbondenheid zorgt. "Ik heb het graag over concrete projecten, maar vandaag weten we eigenlijk niet zoveel over het plan voor de brug, dat eigenlijk neerkomt op het plan van Pascal Smet in 2014, maar dan met een houten bedekking."
Nog volgens Roex is er nog altijd veel onduidelijkheid over het budget voor de herinrichting van de brug. De kost daarvan zou geschat worden op 6 miljoen euro, maar Roex denkt dat de werken wel eens veel meer kunnen kosten. "Voor die kost, moet het project tenminste oplossingen bieden voor het openbaar vervoer," aldus de schepen van onder meer Economie.
"Ter vergelijking: de fietsers- en voetgangerspasserelles aan de Ninoofsepoort en de Vlaamsesteenweg kostten elk 1,8 miljoen euro. Ik durf denken dat, als we dan zouden beslissen om geen openbaar vervoer over de brug te laten rijden, we misschien voldoende hebben met zo’n passerelle, en dat we die resterende miljoenen beter investeren in bijkomende oversteken van het kanaal."
Roex benadrukt daarnaast dat het college ervoor pleit om de brug opnieuw open te stellen voor alle vervoersmodi, maar dan alleen voor plaatselijk verkeer. "Niemand vraagt om daar transitverkeer toe te laten," aldus de schepen.
Dat zegt ook burgemeester Fabrice Cumps (PS). "De brug mag geen stadssnelweg worden," zegt Cumps aan La Dernière Heure. "Wij wensen daarnaast dat iedereen een veilig rijvak heeft op de brug. We willen dus een afgescheiden fiets- en voetpad,"
Donderdag zal de gemeenteraad nog debatteren over het negatieve advies en de plannen van het Gewest. Overigens is het advies van de gemeente niet bindend.
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , Pierre Marchantbrug