De Pierre Marchantbrug in Anderlecht moet opengesteld worden voor hulpdiensten en openbaar vervoer. Dat zegt het kabinet van Pascal Smet (one.brussels-Vooruit). En wat met lokaal vervoer? Dat hangt van de 'toekomstige mobiliteitsbehoeften' af.
Smet: 'Pierre Marchantbrug moet terug open voor openbaar vervoer en hulpdiensten'
De Pierre Marchantbrug is een brug ter hoogte van het Biestebroekdok in Anderlecht. Sinds 2014 is de brug afgesloten, omdat ze te instabiel was geworden om nog voor autoverkeer te gebruiken. Daarna is het (spontaan) een ontmoetingsplek geworden waar omwonenden samenkomen om van de herwonnen publieke ruimte te genieten. Maar Urban.brussels, de administratie voor Stedenbouw en Erfgoed, stelt nu dat het huidige project juridisch en praktisch niet overeenstemt met de ambities van de nieuwe wijk - Biestebroek - die aan de brug komt te liggen.
Biestebroek zal voornamelijk uit woontorens bestaan en tussen de 12.000 en 15.000 inwoners huisvesten. De nieuwe wijk wordt gebouwd op de Biestebroekdok, een voormalig industrieterrein, en dat zal onvermijdelijk een impact hebben op de mobiliteit van Anderlecht. “De plannen voor de Biestebroek verwijzen naar de brug als een weg die open moet staan voor alle soorten verkeer en een optimale mobiliteit moet creëren voor de nieuwe wijk,” stelt Damiaan De Jonge, woordvoerder van het kabinet van Pascal Smet. Ook gewestelijke ontwikkelingsplannen stellen dat de brug als weg voor openbaar vervoer gebruikt moet worden.
Hoewel verkeer over de brug niet nodig was tot nu toe, zou openbaar vervoer en doorgang voor hulpdiensten wel belangrijk zijn wanneer er 12.000 inwoners aan de overkant verblijven. Meer autoverkeer in de stad komt ook niet overeen met een duurzame mobiliteitsomslag, een argument dat wel vaker wordt aangehaald door buurtbewoners, maar one.brussels-Vooruit zegt dat er naar een bredere context gekeken moet worden. Als het lokale verkeer zou hervatten, zou dat in de toekomst geregeld kunnen worden met ANPR-camera’s (automatische nummerplaatherkenning) of verzinkbare palen om de mobiliteit te beperken tot inwoners van de nieuwe wijk. “In andere wijken in Brussel wordt hier ook al gebruik van gemaakt,” aldus de woordvoerder.
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , Pierre Marchantbrug