Na Antwerpen en Brussel is nu ook Gent aan de beurt: vanaf 1 januari 2020 voert het stadsbestuur een lage-emissiezone in voor de binnenstad. De toegangsnorm voor dieselwagens wordt meteen strenger dan die van Brussel.
Gent voert lage-emissiezone in en legt lat meteen hoger dan Brussel
De lage emissiezone geldt alleen voor de zone 30 van Gent, wat overeenkomt met de binnenstad. Verouderde en vervuilende auto’s mogen vanaf 2020 er niet meer binnen. Wie dat toch doet, riskeert een boete van 150 euro.
Opmerkelijk is dat Gent de lat meteen hoger legt dan Brussel: zo mogen er volgend jaar in Gent geen dieselauto’s met Euro 4 meer binnen – tenzij tegen betaling – terwijl dat in Brussel wel nog gewoon kan.
Ook het soort premie dat Gent uitreikt aan een weggebruiker die zijn vervuilende auto laat slopen verschilt van de Brusselse premie. De Gentenaar krijgt een premie die kan oplopen tot 1.500 euro. Brussel daarentegen maakt gebruik van de Brussel’Air premie: de automobilist kan zijn auto laten slopen en krijgt in ruil daarvoor twee jaar lang gratis openbaar vervoer en een abonnement op Cambio carsharing.
In 2025 is de situatie wel anders. Dan mogen in de Gentse binnenstad dieselwagens met Euro 5 tegen betaling nog binnen, in Brussel worden die wagens tegen dan wel volledig geweerd.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , LEZ
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.