Een oplaadpunt voor elektrische wagens in Brussel

| Een oplaadpunt voor elektrische wagens in Brussel.

Gilkinet verduidelijkt wetgeving om 'laadpaalkleven' tegen te gaan

© Belga
04/06/2022

Om 'laadpaalklevers' af te schrikken, wordt het verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) voert die verplichting in, schrijft Het Nieuwsblad.

Vanaf eind deze zomer zal het verplicht worden om effectief op te laden wanneer je met een elektrische auto parkeert op een parkeerplaats die voorbehouden is voor het laden van een elektrisch voertuig. Bestuurders zullen bij een laadpaal mogen parkeren tot hun batterij is opgeladen, maar niet langer. Zo hoopt Gilkinet voor voldoende 'rotatie' bij de laadpalen te zorgen.

Ook verduidelijkt Gilkinet de wegcode zodat parkeren op een voorbehouden laadplaats ook juridisch als parkeren wordt beschouwd, en niet als stilstaan. Dat moet verhinderen dat eigenaars van een elektrisch voertuig op een voorbehouden laadplaats parkeren en zo het betalend parkeren in de buurt ontlopen.

Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van een parkeerplaats worden door lokale besturen opgelegd. In Antwerpen bijvoorbeeld geldt nu al een rotatietarief van 0,01 euro per minuut voor wie een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij al lang opgeladen is. In Brugge mag dan weer maximaal twee tot vier uur op een openbare laadplaats worden geparkeerd.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni