Anderlecht wil een antwoord bieden op de wanhopige zucht naar openbare ruimte in Kuregem. Dat werd door verschillende actoren aangeduid als één van de oorzaken van de gebeurtenissen dit voorbije paasweekend. “Door een verkeersarme zone te creëren kunnen we een signaal geven: laten zien dat de gemeente de inwoners van Kuregem steunt in deze moeilijke tijden van opsluiting in een dichtbevolkte wijk”.
“De COVID-19-crisis heeft ons nog eens duidelijk aangetoond, er zijn te weinig mogelijkheden om naar buiten te gaan in Kuregem. En er zijn, zeker in vergelijking met in andere wijken van de gemeente, maar weinig openbare ruimtes waar men kan wandelen", zei de Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken, Susanne Müller-Hübsch (Groen).
Om meer openbare ruimtes te creëren zal de gemeente in een testfase ongeveer 2 kilometer aan straten verkeersluw maken door ze te hervormen tot een woonerfzone. Voetgangers krijgen voorrang en auto’s mogen er niet sneller dan 20 kilometer per uur rijden. Autoverkeer en parkeren blijft toegestaan. Brussel Mobiliteit zorgt voor borden, markeringen en bloembakken om snelheidsremmers te creëren die nodig zijn voor de inrichting van het gebied.
"Door een verkeersarme zone te creëren, waardoor bewoners de openbare ruimte kunnen gebruiken, kunnen we een geruststellend signaal geven."
De zone zal het Luchtvaartsplein, de Robert Pequeur-square, het metrostation Clemenceau en het Raadsplein verbinden. Het wordt zo het kleine zusje van het reeds bestaande ‘park-systeem’ dat verschillende parken in Anderlecht met elkaar verbindt.
Inspraak van bewoners
De oprichting van deze zone moet ook een antwoord bieden aan het collectieve trauma dat de dood van een 19-jarige jongen en de daaropvolgende rellen en opstootjes in de wijk hebben veroorzaakt: "Door een verkeersarme zone te creëren, kunnen de bewoners de openbare ruimte in de buurt beter gebruiken. En wij geven een duidelijk signaal: we laten zien dat de gemeente de inwoners van Kuregem steunt in deze moeilijke tijden van opsluiting in een dichtbevolkte wijk ”, aldus de Burgemeester van Anderlecht, Fabrice Cumps (PS).
"We willen dat Brusselaars veilig hun noodzakelijke verplaatsingen te voet of met de fiets kunnen doen, en toch voldoende afstand kunnen houden van elkaar."
Affiches met uitleg moeten de testfase ondersteunen. Ze verduidelijken welke nieuwe regels van toepassing zijn en ze brengen de regels van sociale afstand in herinnering. De gemeente werkt ook nauw samen met de bewoners en verenigingen in de wijk, hun input zal in de uitwerking van het nieuwe plein-systeem worden verwerkt.
Gewestelijke impuls
Het installeren van woonerven en meer ruimte maken voor 'zachte mobiliteit' zoals voor fietsers en wandelaars wordt al even gestimuleerd door het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). Zo werd vorige week ook de Generaal De Gaullelaan afgesloten voor het verkeer: "We willen dat Brusselaars veilig hun noodzakelijke verplaatsingen te voet of met de fiets kunnen doen, en toch voldoende afstand kunnen houden van elkaar," aldus Van den Brandt.
"Zeker in wijken waar veel mensen dicht opeen wonen is het essentieel om de inwoners extra ademruimte te bieden. We zijn blij dat de gemeente Anderlecht zo enthousiast en hands on reageert op onze oproep om de publieke ruimte wat te herverdelen."
De volgende dag start de gemeente met de inrichting van een zone tussen het Luchtvaartplein, de Robert Pequeur-square en de Brogniezstraat tussen de Otletstraat en de Fiennesstraat. Daarna volgt een tweede zone rond het metrostation Clemenceau en het Raadsplein.
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , Adil , rellen Anderlecht , openbare ruimte , Susanne Mueller-Huebsch , Fabrice Cumps , Kuregem
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.