Het Brussels Gewest heeft sinds de invoering van de LEZ in januari vorig jaar 10.311 boetes uitgeschreven. Slechts de helft van de boetes zijn geïnd.
Lage-emissiezone al goed voor 3,6 miljoen euro aan boetes
Wie met een vervuilende auto het Brussels Gewest binnenrijdt riskeert een boete van 350 euro. Daar zorgen de camera’s voor met nummerplaatherkenning.
Van begin 2019 tot eind januari 2020 zijn er 10.311 boetes uitgedeeld. Dat zijn er gemiddeld 25 per dag. Het is goed voor een bedrag van 3,6 miljoen euro. Maar daar is vandaag slechts 1,8 miljoen euro van geïnd.
Volgens minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) komt dat omdat nog niet iedereen betaald heeft. Sommige mensen negeren de boete, andere vechten de boete aan of hebben een afbetaalplan gekregen. Iedereen heeft sowieso twee maand tijd om de boete te betalen.
Hervorming
In de commissie Financiën van het Brussels parlement gaf minister Gatz ook tekst en uitleg bij de hervorming van de verkeersfiscaliteit, de plannen voor een slimme kilometerheffing en de stadstol.
In de vorige regeerperiode is het vergroenen van de verkeersfiscaliteit op een sisser uitgedraaid. Zware en vervuilende auto’s ontsnappen hierdoor aan een hogere belasting. Gatz wil die hervorming zo snel mogelijk terug op de sporen krijgen.
De slimme kilometerheffing is voor de middellange termijn, zei hij. De andere gewesten zijn geen vragende partij en de EU is een richtlijn aan het opstellen om de verschillende tolsystemen in de diverse lidstaten op elkaar af te stemmen. Het is dus geen moment om snel te schakelen.
Gatz maakt zich wel sterk dat er volgend jaar, in 2021, een systeem kan komen, gebruik makend van de LEZ-camera’s. Hoe dat er precies zal uitzien, zou binnenkort duidelijk moeten worden.
Lees meer over: Mobiliteit , Politiek , Low Emission Zone , LEZ , gatz , verkeersfiscaliteit , slimme kilometerheffing
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.