Het oude type verkeerslicht, enkel voor fietsers: verwarrend en gevaarlijk.

Meer 'gedeelde' verkeerslichten fietsers en voetgangers op komst

KDM
© BRUZZ
31/01/2018

Zwakke weggebruikers moeten vandaag nog met twee types verkeerslichten rekening houden. Verkeerslichten met 'dubbele lens' moeten dat verhelpen. Die zijn veiliger, én goedkoper, zo blijkt uit een test op 28 kruispunten.

Vandaag hebben fietsers en voetgangers elk hun eigen verkeerslicht op kruispunten met aparte fietspaden, respectievelijk met drie- en tweekleurensystemen. Dat is verwarrend en gevaarlijk, zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) als antwoord op een vraag van parlementslid Marc Loewenstein (Défi).

voetfietslicht.png

Het 'nieuwe' verkeerslicht wordt ook al in het buitenland gebruikt.

Volgens de minister hebben die verkeerslichten “waarschijnlijk bijgedragen tot meerdere ongevallen”. Brussel Mobiliteit kreeg ook al klachten over de oversteekplaatsen met verschillende types lichten, aldus Smet.

28 kruispunten

Om die reden zette Brussel Mobiliteit in 2013 een project op poten waarbij verkeerslichten die zowel voor fietsers voetgangers gelden, getest worden. Ondertussen zijn al 28 Brusselse kruispunten met dat soort lichten uitgerust, waaronder dat tussen de Adolphe Maxlaan en het Rogierplein, en tussen de Lambermont- en de Vilvoordselaan.

Tot nog toe bedraagt de kostprijs van de tests welgeteld nul euro

1.500 euro goedkoper

De resultaten van de tests zijn zonder meer positief te noemen, aldus Smet. Weggebruikers begrijpen de lichten snel, waardoor die ook een positief effect op de verkeersveiligheid hebben.

Als kers op de taart is het systeem met één licht ook nog eens gemiddeld 1.500 euro per kruispunt goedkoper. Dat omdat er bespaard kan worden op het aantal te plaatsen lantaarns en palen. Door de tests te beperken tot kruispunten waar sowieso al werken gepland zijn, kon het budget van alle tests op welgeteld nul euro blijven.

Gezien het succes van de tests is het de bedoeling om de verkeerslichten met ‘dubbele lens’ vaker uit te rollen in het Brusselse. Smet laat via zijn woordvoerder aan BRUZZ weten dat de opdracht is gegeven aan Brussel Mobiliteit om te onderzoeken waar dit soort verkeerslichten nog zinvol geïnstalleerd kan worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Pascal Smet , verkeersveiligheid

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni