Het gemeentehuis van Schaarbeek op het Colignonplein

| Het gemeentehuis van Schaarbeek op het Colignonplein.

Nieuw circulatieplan in Elsene en Schaarbeek vandaag van kracht

MW
© BRUZZ
24/10/2022

Vandaag gaat zowel in Schaarbeek als Elsene een nieuwe fase in van Good Move, het gewestelijke mobiliteitsplan dat de Brusselse wijken autoluw moet maken door het doorgaand verkeer te weren. Lees hier alles wat u moet weten over de nieuwe verkeerssituatie in beide gemeentes.

Het recept van Good Move is simpel: gemeentelijke circulatieplannen moeten met lussen, knips en eenrichtingsstraten het sluipverkeer uit de wijken weren. Veranderingen zijn er dit jaar in zes wijken – of mazen. In twee daarvan verandert vandaag de verkeerssituatie: ‘Colignon-Josaphat’ in Schaarbeek en ‘Flagey-Vijvers’ in Elsene.

Wat verandert er in Elsene?

  • Graystraat: eenrichtingsverkeer onder Gray-Kroonbrug

  • Maesstraat: eenrichtingsverkeer tussen de Van Volsemstraat en de Malibranstraat, in de richting van de Malibranstraat

  • De Henninstraat: verkeersfilter

  • Promenade langs de zuidelijke vijver

flagey.jpg

| Het circulatieplan van de maas Flagey-Vijvers.

In Elsene blijven de veranderingen vandaag relatief beperkt. Het gros van de wijzigingen in de zogeheten ‘maas’ Flagey-Vijvers, vindt dan ook plaats in mei 2023, tijdens de tweede fase. Toch zullen automobilisten nu al enkele gewijzigde verkeerssituaties opmerken.

Graystraat: eenrichtingsverkeer

De belangrijkste ingreep gebeurt in de Graystraat, waar gedeeltelijk eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd onder de Gray-Kroonbrug. Daardoor kan het autoverkeer niet langer van de Kerckxstraat naar de Tweebruggenstraat rijden.

Met de wagen van het Flageyplein naar het Jourdanplein via de Graystraat kan dus niet langer. In de rest van de Graystraat blijft wel tweerichtingsverkeer mogelijk. “Fietsers, bussen en taxi’s mogen nog in beide richtingen onder de Gray-Kroonbrug,” verduidelijkt Elsens schepen van Mobiliteit Yves Rouyet (Ecolo).

“De ingreep komt er vooral voor de veiligheid van de fietsers,” stelt Rouyet. “De doorgang onder de Gray-Kroonbrug is te smal voor een vlotte doorgang van automobilisten en fietsers, die te dicht bij het trottoir moeten rijden.” (Lees verder onder de tweet.)

De knip in de Graystraat geldt officieel pas vanaf vandaag, maar werd afgelopen vrijdag al ingericht. Dat bleek even wennen voor enkele automobilisten. “Sommige bestuurders waren verrast en keerden om, anderen negeerden het verbodsbord,” kon Rouyet zelf vaststellen. “Maar dat is perfect normaal, we houden rekening met de tijd die de mensen nodig hebben om zich aan te passen.”

Maesstraat en de Henninstraat

Verder krijgt de Maesstraat eenrichtingsverkeer tussen de Van Volsemstraat en de Malibranstraat, in de richting van de Malibranstraat. In de de Henninstraat komt dan weer een verkeersfilter met bloembakken ter hoogte van de Elyzeese Veldenstraat, "omdat te veel automobilisten vanuit de Lesbroussartstraat de de Henninstraat inreden om zo het Flageyplein te omzeilen," legt Rouyet uit.

Promenade langs zuidelijke vijver

Aan de vijvers van Elsene wordt de Generaal De Gaullelaan, links van de zuidelijke vijver, een flaneerzone. Aan elke zijstraat wordt een verkeersfliter geplaatst. Alleen via de Braambosstraat kunnen auto's nog naar hun garage. De promenade aan de noordelijke vijver, waar al twee verkeersfilters aan beide uiteinden staan, blijft behouden.

De grootste veranderingen in de maas Flagey-Vijvers, zijn evenwel voor mei volgend jaar. Dan zul je bijvoorbeeld niet meer rondom het Flageyplein kunnen rijden. Dit moet het verkeer dat via Flagey van west naar oost gaat, verminderen.

Bewoners startten inmiddels een petitie met de vraag om alsnog een doorgang van oost naar west te voorzien.

One.brussels-Vooruit vindt de vooropgestelde wijzigingen in mei op hun beurt een gemiste kans omdat de openbare ruimte rond de vijvers nog te veel afgestemd zou zijn op autoverkeer. De partij pleit voor een langwerpige groen zone van de noordelijke vijver tot aan de Abdij van Ter Kameren.

Wat verandert er in Schaarbeek?

  • Stephensonplein: verkeersfilter

  • Stephensonstraat: eenrichtingsverkeer

  • Paviljoenplein: verkeersfilter

  • Vanderlindenstraat: verkeersfilter (lokaal verkeer nog mogelijk)

  • Maarschalk Fochlaan: eenrichtingsverkeer na werkzaamheden Poggeplein.

  • Prinses Elisabethlaan: eenrichtingsverkeer na heraanleg eind 2023

Good Move Schaarbeek Berenkuil

| Het nieuwe circulatieplan in de wijk Berenkuil.

Qua circulatieplannen is het bestuur in Schaarbeek niet aan z’n proefstuk toe. Als een van de eerste gemeentes in Brussel, vertaalde het de principes van Good Move in een gefaseerde aanpassing van het circulatieplan binnen de ‘verkeersluwe wijk Colignon-Josaphat'. Een ruime perimeter, begrensd door de Lambermontlaan, Rogierlaan, Paleizenstraat, Stephensonstraat en de Navezstraat.

Daarbinnen werd de verkeerssituatie in drie wijken aangepakt. De Azaleawijk, aan het Josafatpark, kreeg een definitieve verkeerswijziging in mei na de herinrichting van de Ernest Cambierlaan. Eind augustus ging de tweede fase, in de Koninklijke Sint-Mariawijk, van kracht. Belangrijkste ingrepen daar waren het eenrichtingsverkeer op de Haachtsesteenweg en in de Koninklijke Sinte-Mariastraat, waar ook nieuwe fietspaden kwamen.

Stephensonplein en Paviljoenplein

Vandaag is Berenkuil, de derde en laatste wijk, aan de beurt en dit ondanks protest van een tachtigtal inwoners tijdens de vorige gemeenteraad. “Tegen deze maandagavond zullen alle wettelijke signalisaties geplaatst zijn. Dinsdag en woensdag volgen nog extra wegmarkeringen,” zegt schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen).

Concreet komt er op het Stephensonplein en Paviljoenplein een filter waardoor het transitverkeer wordt beperkt en de zwakke weggebruikers meer plaats krijgen, terwijl de Stephensonstraat eenrichtingsverkeer wordt. “We gaan ook het Stephensonplein op termijn vergroenen,” voegt Byttebier eraan toe.

Een welkome ingreep, volgens Pieter Fannes, woordvoerder van Heroes for Zero. “De Stephensonstraat is een doorsteek voor zwaar verkeer. Hier passeren dagelijks bijna duizend vrachtwagens. Die shortcut is vanaf vandaag niet meer mogelijk,” juicht Fannes de ingreep toe. (Lees verder onder de tweet.)

Vrachtverkeer voor gemeenteschool Paviljoen.

Ook de verkeersfilter op het Paviljoenplein vindt hij een goede zaak voor de kinderen die les volgen in gemeenteschool Paviljoen. “Elke dag opnieuw riskeren de kinderen die naar deze school gaan hun leven. 80 procent van hen komt te voet. De filter op het Stephensonplein en die op het Paviljoenplein zijn het antwoord.”

‘Geautomatiseerde controles met ANPR vragen meer tijd’

Nog een filter komt er in de Vanderlindenstraat, waar volgens mobiliteitsschepen Byttebier 45 procent van de wagens doorgaand verkeer uitmaakt. “Die zullen hier niet meer door kunnen, voor lokaal verkeer is dat wel nog mogelijk,” aldus de schepen.

Camera’s moeten er de verkeersovertreders identificeren, al is het nog even wachten voor die operationeel zullen zijn. “De ANPR-camera's zullen werken binnen enkele maanden. Voorlopig plaatsen we verbodsborden die enkel lokaal verkeer toelaten.” Al valt het verkeer zo moeilijker te controleren, geeft ook Byttebier toe, temeer omdat het regelgevend kader voor de GAS-boetes meer tijd vraagt.

Maarschalk Fochlaan en Prinses Elisabethlaan

Tot slot staat er ook eenrichtingsverkeer gepland in de Maarschalk Fochlaan, van de Vleugelsstraat tot aan het Verboeckhovenplein (de Berenkuil). “De Fochlaan wordt echter pas éénrichtingsverkeer na Pasen 2023, wanneer de werkzaamheden aan het Poggeplein afgerond zijn,” weet schepen Byttebier. “Begin 2023 wordt het plein afgesloten. De MIVB werkt er aan de traminrichting.”

“De Prinses Elisabethlaan wordt ook heraangelegd tegen eind 2023, waarna er enkel nog verkeer mogelijk is richting het Verboeckhovenplein.”

Automobilisten die toegang willen tot de Noordwijk of het stadscentrum, worden vanaf vandaag richting de Lambermontlaan langs het kanaal geleid.

Wat met de Rubensstraat?

Inwoners van de Rubensstraat vragen zich intussen af of er wat gedaan wordt aan de verkeershinder in hun straat. Sinds de invoering van de tweede fase van het circulatieplan eind augustus, krijgen ze heel wat auto’s te slikken. Ze stellen daarom eenrichtingsverkeer voor.

“Eenrichtingsverkeer in de Rubensstraat zit nu niet in het plan," reageert mobiliteitsschepen Byttebier, "maar ik denk niet dat we dit absoluut mogen uitsluiten.” Byttebier is zich bewust van de situatie, maar wil het einde van de werkzaamheden aan het Poggeplein afwachten om goed te kunnen evalueren.

“Ik verwelkom de reacties van de bewoners,” benadrukt ze. “We moedigen onze inwoners ook aan om het systeem van Telraam te gebruiken om zo mee het aantal auto’s in de straat te tellen.”

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni