Spoorhaven: het aansluitspoor naar Schaarbeek-Vorming

| Het aansluitspoor van de haven naar Schaarbeek-Vorming kruist de Vilvoordeselaan (archiefbeeld)

Nog geen beslissing over lot bedreigde havenspoorlijn

SDS
© BRUZZ
09/12/2020

In de federale Kamercommissie Mobiliteit is een PVDA-resolutie over het behoud van de spoorlijnen op Schaarbeek-Vorming verworpen. De andere partijen willen eerst nieuw overleg alle kansen gunnen. De uiterste deadline voor het tegenhouden van de afbraak van het cruciale aansluitspoor voor de Brusselse haven ligt op 31 maart 2021.

Infrabel zou binnenkort de laatste spoorverbinding van de Haven van Brussel, op Schaarbeek-Vorming, beginnen opbreken. Een oud Koninklijk Besluit uit 2004 verplicht spoorinfrastructuurbeheerder immers dat te doen, zoniet volgt een boete van 7 miljoen euro. Het besluit dateert uit een tijd waarin de site werd gezien als de nieuwe locatie voor een nationaal stadion. Normaal zou de afbraak voor 31 december afgerond moeten zijn, maar de federale eigenaar van de site ging eind 2019 akkoord met een half jaar uitstel.

De spoorlijn speelt een cruciale rol in de plannen van het Gewest voor een multimodaal transportknooppunt van weg-, water- en spoorverkeer op Schaarbeek-Vorming. Zonder deze spoorlijn is geen toekomst meer voor die hub, die mee de Brusselse klimaatdoelstellingen waar moet maken. Ook voor de Haven van Brussel en vrachtvervoerder Lineas is de lijn cruciaal, zij trokken dan ook naar de rechter om ze te vrijwaren.

Almaar dringender

De Ecolo-Groen-fractie in de Kamer diende dit voorjaar een voorstel in om het KB dat Infrabel tot de afbraak van de lijn dwingt te wijzigen. PTB-PVDA diende een resolutie in over hetzelfde onderwerp, die ook behoud en zelfs terugplaatsing van de andere sporen op Schaarbeek-Vorming vroeg. Maar de andere partijen wilden eerst adviezen krijgen van allerlei betrokken partijen, en dus werd een beslissing over het lot van het havenspoor in juni uitgesteld.

Een nieuwe federale regering later heeft Kamerlid Maria Vindevoghel (PVDA-PTB) haar resolutie van juni opnieuw op de agenda van de commissie laten zetten. Ze haalde de dringendheid van de situatie aan als reden, en verwees ook naar de grote hoeveelheden vrachtwagens die momenteel in Brussel vracht vervoeren.

"De nieuwe federale regering ondersteunt het goederenvervoer per spoor", zei parlementslid Kim Buyst, net als de nieuwbakken minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) van groene signatuur. "Dit is een belangrijk debat, waar werk moet worden gemaakt van een onderhandelde oplossing. Die onderhandeling vindt nu plaats. Er is een uitstel van uitvoering van het KB tot uiterlijk 31 maart 2021."

'Overleg niet hypothekeren'

De groene partijen hadden hun voorstel tot wijziging van het KB daarom niet opnieuw op de rol laten plaatsen. "We horen dat alle partijen van goede wil zijn, en we willen dat overleg niet hypothekeren. We willen alle kans geven om tot een onderhandelde oplossing te komen. Als dat niet gebeurt, kunnen we daarna nog kijken welke stappen we nemen", zei Buyst.

De resolutie werd door alle andere partijen in de commissie verworpen. Intussen zijn alle sporenbundels op Schaarbeek-Vorming al verwijderd, met uitzondering van twee rangeersporen en het cruciale aansluitspoor van de voorhaven. Op 1 april 2021 begint Infrabel vooralsnog met de afbraak van het havenspoor, bevestigt de woordvoerder aan BRUZZ, om het terrein eind juni spoorvrij aan te kunnen leveren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Neder-Over-Heembeek , Schaarbeek , Mobiliteit , havenspoor , havenspoorlijn , Maria Vindevoghel , Kim Buyst , Infrabel , Schaarbeek-Vorming , multimodaal distributieplatform Schaarbeek-Vorming

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni