Nog zeker tot de zomer zullen chauffeurs met een diesel van vóór 2011 geen boete ontvangen als ze Brussel binnenrijden. De gedoogperiode in de lage-emissiezone (LEZ) voor Diesel Euro 4 wordt met twee maanden verlengd. Lange levertijden van nieuwe auto’s liggen aan de basis van die beslissing. Als oorzaak wijst de Brusselse regering naar de oorlog in Oekraïne, wereldwijd de belangrijkste leverancier van grondstoffen voor het maken van microchips.
Nog tot de zomer geen boetes voor dieselwagens Euro 4: 'Mag voor ons sneller gaan'
Het kabinet van Sven Gatz (Open VLD) laat weten aan BRUZZ dat de Brusselse regering heeft ingestemd met het voorstel van Brupartners (de economische en sociale raad voor het Brussels Gewest) om auto-eigenaren meer tijd te geven om een nieuwe auto aan te schaffen.
Autohandelaars hebben vanwege de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne langer over doen om leveringen te ontvangen, zo klinkt het op het kabinet van minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo). Het tekort aan microchips zorgt voor verstoringen van de productieketen van vele fabrikanten.
Een te groot aantal bestuurders dat een nieuw voertuig wilde bestellen, is daar niet in geslaagd, klinkt het op het kabinet van Maron. Om daar rekening mee te houden, heeft de Brusselse regering dus beslist om de gedoogperiode met twee maanden te verlengen tot en met 30 juni.
De krant L'Echo, die het nieuws donderdag uitbracht, verwees als oorzaak echter naar problemen bij de administratie rond de waarschuwingen en boetes.
De nood is in sommige buurten zo hoog, je mag er niet mee wachten.
'Geen verrassing'
Voor Raf Pauly, coördinator van stadsbeweging BRAL komt het uitstel niet als een verrassing. Toch betreurt hij dat de invoer van de volledige LEZ vertraging oploopt. Het nieuws werd al zo lang geleden aangekondigd, autobezitters hadden zich volgens hem al kunnen aanpassen.
De recente resultaten van Curieuzenair tonen het belang van het bannen van auto's van het type Diesel Euro 4 opnieuw aan, stelt Pauly. "De nood is in sommige buurten zo hoog, je mag er niet meer wachten."
Hij verwijst naar de studie van European Public Health Alliance (EPHA) waaruit blijkt dat elke Brusselaar jaarlijks gemiddeld meer dan duizend euro verliest ten gevolge van de kosten voor gezondheidszorg wegens luchtvervuiling. "Het mag van ons sneller gaan in plaats van langzamer," zegt Pauly dan ook.
Maron erkent dat de uitfasering van Euro 4 belangrijk is voor de leefkwaliteit in de stad. "Het zijn de laatste voertuigen die geen roetfilter hebben. Hoewel ze maar een fractie van het wagenpark uitmaken, zijn dieselauto's met Euro 4 verantwoordelijk voor bijna de helft van de totale uitlaat-emissies van fijn stof en voor 26 procent van de totale uitstoot stikstofoxiden in het Brussels Gewest."
Dieselwagens Euro 4 zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van de totale uitlaatemissies van fijn stof.
Vakbladen schrijven dat de levertijden van nieuwe auto's één tot meerdere jaren vertraging kunnen oplopen vanwege de oorlog. Of de Brusselse regering daar rekening mee zal blijven houden, valt moeilijk te zeggen. "Dat zal besproken worden binnen de regering wanneer het probleem zich stelt," klinkt het op het kabinet van Gatz.
Uitfasering oude auto's
Sinds 1 januari 2018 is de LEZ van kracht in het Brussels Gewest. Geleidelijk worden verschillende vervuilende auto's uit de stad geweerd. Sinds 1 januari 2022 zijn dieselauto’s, -bussen en -bestelwagens met euronorm 4 en lager verboden in Brussel. Normaal gezien liep de gedoogperiode – waarin overtreders alleen een waarschuwing krijgen – tot eind maart. Vanaf 1 april 2022 zouden overtredingen beboet worden. Maar de gedoogperiode is verlengd tot eind juni, een half jaar na de start van het verbod voor dit type dieselauto's.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , LEZ , euro 4-dieselauto , oekraine oorlog