Uitlaatgassen in Brussel.

| Een dieselban invoeren: rapper gezegd dan gedaan.

Analyse

Regering begint met werkgroepen praktische realisatie dieselban

Danny Vileyn
© BRUZZ
06/06/2018

De Brusselse regering mikt op een dieselban in 2030, maar hoe die er precies zal uitzien, daar hebben we op dit ogenblik nog het raden naar. Défi-minister Didier Gosuin tempert het enthousiasme: “Het mag niet bij beloftes blijven, maar anderzijds heeft bijvoorbeeld de MIVB hybride bussen besteld die nog niet eens geleverd zijn en waarvan de levensduur langer dan twaalf jaar is.”

Als de dieselban er komt in 2030 zullen er dus uitzonderingen zijn, de hybride bussen van de MIVB zijn maar één voorbeeld. Ook de vrachtwagens van Net Brussel hebben een lange levensduur. Gosuin, in de marge van een Défi-congres: “De vrachtwagens voor Net Brussel die ik begin 2002 besteld heb, rijden nog altijd. Er is geen elektrisch alternatief voor dit type voertuigen.”

Gosuin is de Brusselse minister met de langste staat van dienst, hij is nog minister van Leefmilieu geweest en werd toen omschreven als een ‘realistische’ groene.

Ook Annemie Maes (Groen), die zich vanaf de oppositiebanken met volle gewicht op propere lucht gegooid heeft, noemt 2030 een stap in de goede richting. Voor minister-president Rudi Vervoort heeft Maes dan weer geen goed woord over. Volgens Maes verkeert Vervoort nog in de ontkenningsfase. Vervoort liet weten dat 2030 ‘nog niet binnen is’.

Propere lucht en volksgezondheid, daar draait het allemaal om. Sinds Nederlandstalige Brusselse schoolkinderen aanhoudend actie voeren voor propere lucht in de buurt van hun scholen kunnen media en politiek niet meer de andere kant op kijken. Het zijn met andere woorden de schoolkinderen - en de ouders achter hen - die het punt op de agenda van de regering gekregen hebben.

"Parijs en Rome hebben een dieselban in 2014 aangekondigd. Er is geen reden waarom Brussel niet hetzelfde kan doen"

Advocaten Client Earth

Autofiles

‘2030 is te veraf’

Het punt staat dan wel geagendeerd, 2030 is volgens Client Earth, veel te veraf. Client Earth is een advocatenbureau dat samen met vijf Brusselaars de regering voor de rechter sleept ‘omdat die de luchtvervuiling niet genoeg aanpakt’.

Het princiepsakkoord gaat dus niet ver genoeg: de advocaten van Client Earth zien naar eigen zeggen niet in hoe de dieselban de luchtvervuiling op korte termijn zal verbeteren. “Parijs en Rome hebben een dieselban in 2024 aangekondigd,” klinkt het. “Er is geen reden waarom Brussel niet hetzelfde kan doen. De hoofdstad van Europa zou het voorbeeld moeten stellen.”

Werkgevers- en autofederaties zijn dan weer verdeeld. Touring zegt dat 2030 te snel is, bedrijven en particulieren kunnen volgens de drukkingsgroep in twaalf jaar tijd hun wagen niet afschrijven. Ondernemersorganisatie Beci antwoordt daarop dat de markt in 2030 vernieuwd zal zijn.

De Brusselse regering start nu werkgroepen op om te kijken hoe die dieselban gerealiseerd kan worden. Of Gosuin gelijk krijgt of niet met zijn stellingname dat het niet bij beloftes mag blijven, zal vlug merkbaar zijn. Een voorbeeld. Volgens Joost Kaesemans van Febiac zet de Brusselse regering veel te weinig in op elektrische auto’s. Kaesemans: “Elektrische voertuigen zijn in de stad heel belangrijk, maar omdat weinig Brusselaars plaats hebben voor laadinfrastructuur is het aan de publieke sector om daarin te voorzien.”

Elektrische laadpalen zijn objecten die in de openbare ruimte geplaatst moeten worden, voor burger en journalist zal het makkelijk zijn om te controleren of die er binnen een redelijke termijn komen.

Gedeelde wagens

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) ontkent niet dat er nog hard gewerkt zal moeten worden, maar, zegt Smet: “De toekomst is aan de gedeelde wagens, we willen minder wagens. En de auto’s van de mensen die die beroepshalve nodig hebben, zullen propere auto’s moeten zijn.”

Het laatste woord is voor Kaesemans: “De auto uit de stad, dat is de verre toekomst. De mensen moeten zich immers kunnen verplaatsen.” Die laadpalen zullen met andere woorden echt wel nodig zijn.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , Luchtkwaliteit , dieselban , luchtkwaliteit

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni