| Voor de poort van de Paviljoenschool vinden dagelijks bijna-ongelukken plaats, zeggen voorstanders van het nieuwe circulatieplan.

Rumoerige gemeenteraad in Schaarbeek, maar circulatieplan blijft onveranderd

Jasmijn Post
© BRUZZ
20/10/2022

Zeker tachtig burgers daagden woensdagavond op tijdens de gemeenteraad van Schaarbeek. De groep kwam haar ongenoegen uiten over de circulatieplannen. Ook vanuit de oppositie kwamen er kritische geluiden. De Schaarbeekse meerderheid houdt evenwel voet bij stuk: het derde en laatste deel van het circulatieplan wordt maandag ingevoerd.

"Annuleer het plan! We gaan alles kapot maken," scandeert een groep aanwezige burgers net voor aanvang van de Schaarbeekse gemeenteraad. Ze doelen op het ciruclatieplan van Schaarbeek, waarvan de derde fase op 24 oktober wordt uitgevoerd in de Stephensonwijk. Dat is de derde Schaarbeekse wijk waar nieuwe eenrichtingsstraten of verkeersfilters de openbare ruimte autoluwer moeten maken.

Net als eerder in Anderlecht, Brussel Stad en Jette wordt ook in Schaarbeek een motie voorbereid die om de tijdelijke stopzetting van Good Move vraagt. PTB-PVDA werkt nog verder aan de tekst en voegt amendementen toe van andere oppositiepartijen. Eind november wordt de tekst ingediend. "Je hoeft de wijken maar in te gaan om te horen dat er veel ontevredenheid bestaat over het plan," zegt Joelle Crema van PTB aan BRUZZ.

Woensdagavond komen er al verschillende kritische vragen uit de oppositie, onder andere van het onafhankelijk liberaal gemeenteraadslid Georges Verzin. Hij vreest vooral dat de hulpdiensten kostbare tijd zullen verliezen. Matthieu Degrez (PS) vindt op zijn beurt dat de meerderheid te weinig heeft gedaan met de inspraak van de bevolking. Ook Angelina Chan (MR) en Cedric Mahieu (Les Engages) sluiten zich bij de kritiek aan.

Actiegroep 1030/0 laat ondertussen weten net voorstander te zijn van het circulatieplan in de Stephensonwijk. "Het kruispunt op het Paviljoenplein wordt vereenvoudigd om de tram sneller doorgang te geven. Ook wordt het zware verkeer geweerd voor de poort van de Paviljoenschool, waar momenteel elke dag bijna-ongelukken plaatsvinden," zegt Pieter Fannes van het collectief.

Meerderheid houdt voet bij stuk

De meerderheid van Ecolo/Groen en Défi neemt de kritiek voor kennisgeving aan en handhaaft de circulatieplannen in de drie betrokken wijken. Het college wijst erop dat ze de bevolking al via verschillende kanalen en participatieve trajecten informeerde. Voor de invoer van het derde deel van het circulatieplan steekt het college nog een tandje bij. "Deze ochtend heb ik nog rechtstreekse gesprekken gevoerd met de handelaars van het Paviljoenplein," zegt schepen voor Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen) aan BRUZZ.

"De handelaars horen zoveel verhalen, dus ik ga met het plan in de hand vertellen wat er staat te gebeuren volgende week. De mensen zitten met veel vragen. Die gaan niet alleen over mobiliteit, maar ook over veiligheid, netheid en hoge facturen. Daarom zal ik na de installatie van het circulatieplan samen met de schepen van Handel die gesprekken blijven voeren."

De mensen zitten met veel vragen. Die gaan niet alleen over mobiliteit, maar ook veiligheid, netheid en hoge facturen.

Adelheid Byttebier, schepen Mobiliteit in Schaarbeek

Adelheid Byttebier, kandidaat Vlaams Parlement voor Groen

Evaluatie

De drie wijken waar een circulatieplan is ingevoerd, zullen vanaf de zomer van 2023 worden geëvalueerd, zegt Byttebier in reactie op de vragen van de oppositie. Ook maakt de schepen een overzicht van de thema’s waar de klachten en mails van burgers over gaan. Ze neemt ook rapporten van de gemeentelijke diensten, politie, de gemeenschapswachten en straathoekwerkers mee.

Eén van de kritieken die op verschillende plaatsen in Brussel klinkt, is hoe de circulatieplannen zorgen voor méér auto’s en verkeerschaos in plaats van minder. "Het circulatieplan zorgt op lange termijn voor minder autodruk en minder vervuiling," zegt Byttebier. Een externe firma gaat de luchtkwaliteit meten. Ook vinden er tellingen plaats om de verkeerssituatie met de oude te vergelijken. In de loop van volgend jaar worden ook daarvan de resultaten verwacht.

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Good Move , circulatieplan , circulatieplan Schaarbeek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni